V Jablonci zatím nerozhodli, kudy vést plánované prodloužení tramvajové trati z Liberce do centra. Podklady pro rozhodování zastupitelstva nebyly dostatečné, kluby si proto vyžádaly jejich doplnění. Radnice proto nechá dopracovat studie jak z hlediska stavebních a architektonických pohledů, tak hlavně ekonomickou studii.
"Ekonomika tohoto projektu bude poměrně důležitá v momentě, kdy budeme vybírat správné trasování a vůbec se rozhodovat o tom, jestli touto cestou půjdeme, nebo nepůjdeme," řekl náměstek primátora Miloš Vele (ODS). Prodloužení tramvajové tratě by měl podle něj financovat Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce, který bude i provozovatelem. Náklady se předběžně odhadují na 300 až 500 milionů korun. Podle primátora Petra Beitla (ODS) je ale velká šance, že bude možné na projekt čerpat v novém programovacím období evropské dotace.
"My budeme financovat to, co na to navazuje - to je veškerá úprava infrastruktury a výstavba nového parkovacího domu," doplnil Vele. To vše ale bude podle něj teprve předmětem studie. "Ono je potřeba si také říct, až uvidíme konečnou částku, zda je to skutečně naše priorita a jestli ty finance třeba neinvestovat do něčeho jiného," dodal primátorův náměstek.
Tramvajová trať z Liberce do Jablonce končí u Tyršových sadů. Zájem cestujících o prodloužení ukázala více než rok trvající výluka na tramvajové trati. Náhradní autobusy pokračovaly z konečné tramvaje dál až na autobusové nádraží a lidé toho hojně využívali. Od obnovení tramvajového provozu musí do centra od tramvaje znovu pěšky nebo přestoupit na autobus. Město si nechalo zpracovat studii proveditelnosti pro dvě trasy plánovaného prodloužení. Jako nejvhodnější se ukázala varianta A, která vede blíž k centru města.
Tramvajová trať spojuje Liberec s Jabloncem od roku 1955, do roku 1972 jezdila v Jablonci do centra. V 60. letech ale v Jablonci převládl názor, že tento typ dopravy je přežitkem. Tamní radnice dokonce prosazovala zrušení meziměstské linky, díky Liberci ale zůstala dvanáctikilometrová trať zachována. Dnes denně přepraví až 11.000 lidí. V letech 1972 až 1976 prošla kompletní rekonstrukcí. Od obnovení provozu v roce 1976 už provoz tramvají v Jablonci končí na otočce u lázní zhruba půl kilometru od centra. Dobudovat je třeba kolem 700 metrů kolejí.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.