Přímé vlaky z Liberce do Sklářské Poreby v Polsku v neděli vyjedou, cestující se bez přestupu dostanou až do cílové stanice. Jízdné je jednotné, jízdenka z Liberce do Sklářské Poreby přijde na 90 korun. První spoj, který v 08:35 odjíždí z libereckého nádraží, bude kvůli očekávanému zájmu turistů posílen. Kapacita bude dvojnásobná.
České dráhy už podepsaly smlouvu se společností Koleje Dolnoslezské, která je partnerem projektu na polské straně. Ve středu se navíc uskutečnily testy českých vlaků v Polsku. České dráhy na trati z Liberce do Harrachova využívají moderní vlaky Stadler, které nemají potřebná povolení k provozu v Polsku. Proto bylo třeba ověřit, zda umí komunikovat se systémy polských železnic, které se od českých liší. "Testy dopadly dobře," řekl liberecký hejtman Martin Půta, který prvním vlakem do Polska v neděli pojede.
Trať z Tanvaldu přes Harrachov do polské Sklářské Poreby patřila ještě za druhé světové války k nejmodernějším ve střední Evropě. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily až v srpnu 2010 po rekonstrukci, která stála 138 milionů korun. Jde o turisticky atraktivní trať a zájem o ni stoupá meziročně o 20 až 30 procent. Zatím ale museli cestující v Kořenově přesedat do polských vlaků. Proto se Polsko a Česko dohodly na přímém spojení a jednotném tarifu.
Na provoz je připraven i personál Českých drah. "Připravili jsme jak strojvedoucí, tak vlakvedoucí po odborné stránce, aby mohli jezdit na zahraničním území. Zároveň všichni, kteří tam budou nasazeni, mají malý jazykový kurz polštiny. Pro cestující se snažíme udělat maximum," řekl obchodní ředitel Českých drah v Liberci Jaroslav Jirman. Mimo sezonu budou podle něj přes hranice jezdit tři spoje denně jedním vozem Stadler. "A pak podle sezony se jak zvyšuje počet spojů, tak se zvyšuje kapacita ve špičkách až na tři vozidla," dodal Jirman.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.