Pro většinu z nás je řidičský průkaz po dosažení plnoletosti to hlavní, co řešíme. Není ale divu, že mladí pak z tohoto nadšení patří do nejrizikovější skupiny nehodovosti. Pro dívky do 25 let je zásadní barva vozu a jeho praktičnost, mladí muži více řeší výkon motoru a auto berou jako prestiž. Dle statistik největšího prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě AAA Auto, kde si ročně pořídí své první auto okolo 6 000 mladých, je nejoblíbenější značkou u začínajících řidičů Škoda, vede verze v manuálu a hatchbacku
Podle nejnovějších statistik patří mezi nejprodávanější modely, ve kterých brázdí silnice náctiletí řidiči, vozidla typu hatchback s benzinovým motorem a manuální převodovkou. „Začínající řidiči dávají ve valné většině přednost ojetému vozu, protože mají pocit, že je pak nebude tak trápit kdejaký škrábanec. Nicméně to neznamená, že si koupí cokoliv. Mladí řidiči jsou naopak čím dál tím náročnější a jejich vůz je musí i do velké míry reprezentovat. Obzvláště mladí muži hledí na výkon motoru a vyhledávají sportovnější typy vozů. Dívky sice řeší vzhled vozu, a to hlavně co se barvy týče, nicméně ve větší míře zohledňují praktičnost a bezpečnost,“ uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Největší procento mladých zákazníků v AAA Auto tvoří muži, a to 77,8 %. 59,4 % začínajících řidičů si v osmnácti letech pořídí hatchback, 66,3 % preferuje benzinové provedení a 94,7 % volí manuální převodovku. Ze značek je nejpopulárnější značka Škoda, dále pak Volkswagen a Ford. U dívek z modelů vítězí Škoda Fabia, u chlapců Škoda Octavia. Dívky více dbají na barvu, a není tak divu, že po standardně oblíbené stříbrné vévodí červená barva. Mladí muži jsou více klasičtí a preferují modrou, šedou a černou.
Není žádným překvapením, že mladí řidiči s praxí do pěti let mají velký podíl na dopravní nehodovosti. Za rok 2015 zavinili řidiči s nejnižší praxí zhruba 31 % nehod a podepsali se na 31 % těžkých a 33 % lehkých zranění. „Nejčastější příčinou nehod způsobených řidiči s praxí do dvou let je nepřiměřená rychlost jízdy. Každý novopečený řidič by tedy ve vlastním zájmu měl najet alespoň 3 000 km pod dohledem zkušenějšího řidiče a měl by dbát na to, že až po najetí 100 000 km se může považovat za zkušeného. S tím souvisí i výběr vozu, který by neměl podcenit ani řidič začátečník,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Náctiletým řidičům vzhledem k jejich zkušenostem rozhodně doporučuji pořídit si automobil s maximálním objemem motoru 1,2l. Navíc spousta takových motorů je v provedení TSI, takže i jízda v takovém automobilu je svižná, příjemná a pro začínající řidiče hlavně bezpečná a kontrolovatelná,“ uzavřela Karolína Topolová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.