V roce 2015 vyšetřovala Policie ČR 140 nehod spojených s požárem. Zemřelo při nich 26 osob, dalších 117 bylo zraněno. S požárem vozidla se však můžeme setkat kdykoliv, byť se bude jednat o auto cizí. Jak si počínat efektivně a bezpečně? V řadě evropských států je hasicí přístroj povinnou výbavou vozidla.
„V roce 2015 vyšetřovala Policie ČR 140 dopravních nehod spojených s požárem vozidla. Zemřelo při nich 26 lidí, dalších 17 bylo zraněno těžce a 100 lehce,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Ovšem nejen po nehodách hořelo. Hasit požáry, ke kterým došlo v souvislosti s dopravou, loni hasiči vyjížděli celkem 2 048x. Rozhodně se tak vyplatí ovládat základní zásady, jak se v případě hořícího vozidla – ať vlastního, nebo automobilu některého z motorizovaných kolegů – zachovat.
Jak jednat, máme-li podezření na požár svého motorového vozidla?
Hasicí přístroj sice v povinné výbavě není, ale…
Opravdu není v České republice povinnost vozit v osobních automobilech hasicí přístroj. Rozhodně se však vyplatí nějaký si pořídit. Optimálně alespoň dvoukilový práškový, případně s náplní oxidu uhličitého, tedy tzv. sněhový. Určitě nebude rozumným řešením vozit ho uložený na dně zavazadlového prostoru. Přístroj by měl mít řidič pěkně po ruce. Umístíme ho tedy pod jeho sedačku či sedák předního spolujezdce, případně pod palubní desku. „Kvalitní práškový hasicí přístroj se dá pořídit již za pár stovek, sněhový pak od 1 500 korun výše. Tato investice se rozhodně vyplatí. V poměru k ceně automobilu je marginální. Navíc může hasicí přístroj během své dvacetileté životnosti přispět k záchraně lidského života. Jen ho musíme nechat každý rok zkontrolovat,“ upozorňuje Jiří Markusek z Asociace Záchranný kruh.
Někteří řidiči s sebou vozí hasicí sprej. Snad jako psychologickou berličku. Pomoci totiž může jen na samém počátku požáru. Málokdy se ho však podaří zachytit včas, pak se bez plnohodnotného hasicího přístroje neobejdeme.
V řadě evropských států je ovšem hasicí přístroj povinný
To, že není hasicí přístroj povinnou výbavou osobních automobilů v České republice, neznamená, že se bez něj obejdeme při našich cestách do zahraničí. Je totiž povinný v celé řadě států. A není jich zrovna málo. Jedná se o Belgii, celé Pobaltí, Polsko, Bulharsko, Rumunsko a Řecko, dále pak Ukrajinu, Bosnu a Hercegovinu, Moldavsko, Rusko, Bělorusko a Turecko. „Vypravíme-li se do těchto končin, rozhodně s kvalitním hasičákem na palubě. V opačném případě nás čekají nepříjemnosti s místními policisty, v krajním případě pak při jednání s pojišťovnou ohledně likvidace škodní události spojené s požárem vozidla,“ uvedl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Kouř ale vždy neznamená oheň
Na druhou stranu se mohou řidiči setkat - zejména po dopravní nehodě - že se z auta valí bílý kouř. Tento kouř však značí unikající vodu z chladiče, a jedná se tedy o vodní páru. „Možná i vlivem filmů, ve kterých auta hoří a vybuchují, se lidé pak bojí zasáhnout a pomoci tak například zraněným. Ti pak často umírají bez pomoci, a to jen díky zbytečným obavám potenciálních zachránců,” podotkl Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh.
Je tedy potřeba, aby lidé vždy zvážili danou situaci a své schopnosti a možnosti a dle toho adekvátně zasáhli, poskytli bezodkladnou pomoc, případně ihned přivolali na místo záchranáře.
Více informací, jak se správně chovat na místě dopravní nehody, najdete na www.tytozvladnes.cz
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.