V Jindřichovicích pod Smrkem na Liberecku by rádi zřídili další železniční zastávku. Měla by být blíž k zastavěným oblastem, aby lidé nemuseli na vlak chodit tak daleko. Obec tak chce do veřejné dopravy přilákat víc lidí, v minulosti tam už vlastními silami vybudovali dvě autobusové zastávky. Teď v obci připravují projekt té železniční, aby zjistili, jaké budou náklady.
Jindřichovice leží nedaleko česko-polské hranice. Ještě před válkou tam byly hotely, restaurace, z nádraží jezdily vlaky až k Baltu. Žilo tam 2500 stálých obyvatel a místní textilka jich zaměstnávala ještě dokonce o tisíc víc, do Jindřichovic jezdili lidé z celého regionu. Obci se v době jejího největšího rozkvětu říkalo malá Vídeň. Dnes mají Jindřichovice 670 stálých obyvatel, každý desátý je bez práce. Za prací odtud lidé dojíždějí hlavně do Frýdlantu a Liberce.
Obec má jednu železniční zastávku v osadě Srbská a pak nádraží postavené v roce 1902 téměř o dva kilometry dál přímo v Jindřichovicích, kde dnes trať končí. Nová zastávka U Dubu by měla vzniknout zhruba 600 metrů od nádraží na začátku nejhustěji osídlené části obce. Zjednodušit by měla život nejen místním, ale i turistům, kterých by do obce rádi přilákali víc. "Život v obci je závislý na šetrné turistice a tam obec i směřuje, máme tu už tři penziony, nedaleko je singltrek," řekl starosta Pavel Novotný (Jindřichovický patriot).
V obci je i žijící skanzen, který ukazuje, jak se na venkově žilo před průmyslovou revolucí. V Jindřichovicích v posledních letech cestujících ve vlaku výrazně ubylo, ve všedních dnech jich vlaky odvezou v průměru kolem 46, o sobotách a nedělích zhruba 60. Lidé dávají přednost autobusům. Pavel Blažek ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem regionální dopravy v kraji, příliš nevěří, že by nová zastávka přivedla do vlaků víc cestujících. Pokud ji ale obec vybuduje, do jízdního řádu ji Korid LK zařadí. Vybudování zastávky není podle něj právě levné. "Náklady na zřízení takové zastávky jsou mezi jedním a třemi miliony korun," uvedl Blažek.
V Libereckém kraji není výstavba nových zastávek na železnici ničím novým. Nejvíc jich přibylo na frekventované jizerskohorské trati z Liberce na Harrachov. Před deseti lety vznikla zastávka v blízkosti lyžařského střediska Tanvaldský Špičák. O čtyři roky později přibyly další v Jablonci nad Nisou, Smržovce, dvě nové zastávky má Desná a další je ve Velkých Hamrech. Jejich výstavba stála miliony korun a z velké části je zaplatila Evropská unie v rámci projektu a podporu turistiky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.