Počasí dnes12 °C, zítra15 °C
Úterý 7. května 2024  |  Svátek má Stanislav
Bez reklam

Liberecká univerzita hledá způsob jak odstranit námrazu z trolejí

Technická univerzita v Liberci vyvíjí ve spolupráci s dopravními podniky v Liberci a Ústí nad Labem zařízení, které by dokázalo odstranit námrazu z trolejového vedení. Třeba nové trolejbusy se kvůli námraze na vedení vůbec nerozjedou, problémy to působí i tramvajím. Dnes tak často nezbývá než námrazu ručně oklepávat nebo dokonce strhávat pilníkem, což je ale časově velmi náročné. Projekt je tříletý, první testy by se však měly uskutečnit už v příštím roce.

Podle provozně-technického ředitele dopravního podniku Ludvíka Lavičky komplikuje námraza tramvajový provoz v Liberci každý rok prakticky od podzimu do jara. V minulosti se několikrát stalo, že tramvaje ráno kvůli námraze vůbec nevyjely. "Letošní zima je zatím lepší, protože je hodně sněhu a sucho," poznamenal. Přesto se ale námraza objevuje, největší problémy jsou s ní na tramvajové trati mezi Dolním a Horním Hanychovem a také na trati z Liberce do Jablonce podél vody mezi Vratislavicemi a Prosečí nad Nisou.

Pokud je vrstva ledu slabší, vypravuje podle Lavičky podnik servisní tramvaj, která led z vedení strhává. Při silnější námraze už musí ale do akce speciální auto s plošinou a led se odstraňuje ručně. Největší problémy jsou o víkendech, kdy tramvaje jezdí méně často a troleje mezi tím namrzají. Riziková je noc, kdy se provoz zastaví.

V minulosti tak museli například nasadit přes noc do provozu dvě tramvaje, aby udržely troleje nenamrzlé. "Najezdily tehdy 1700 kilometrů," poznamenal ředitel. V Praze a dalších městech se na odstranění námrazy používají chemické rozmrazovací postřiky, ty je ale podle odborníků potřeba aplikovat ještě před namrznutím. To se však těžko předvídá. Nová technologie by měla ruční práci při odstraňování námrazy zmechanizovat, nejprve led z troleje oklepe, a pokud to nebude stačit, mechanicky ho odstraní. "Abychom mohli dělat alespoň 20 kilometrů za hodinu, dnes se jede krokem," řekl vedoucí projektu Aleš Richter z liberecké univerzity.

Zařízením by podle něj měly být vybaveny jak servisní tramvaje, tak servisní trolejbus. "Na každém voze být nemusí," dodal. Zařízení na odstranění námrazy není prvním projektem, na němž dopravní podnik s univerzitou spolupracuje. V minulosti spolupracovaly například při testování trakčních motorů v tramvajových podvozcích. Dopravní podnik se ale mimo jiné zapojil do výzkumu nových technologií odbavování cestujících a byl i jedním z prvních v Česku, kdo ve svých vozech umožnil platby bezkontaktní čipovou kartou.

Autoři | Foto Dominik Svoboda

Štítky univerzita, dopravní společnost, projekt, Liberec, Technická univerzita v Liberci, Ústí nad Labem, Česko, Liberec XIX-Horní Hanychov, Praha, Jablonec

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Liberecká univerzita hledá způsob jak odstranit námrazu z trolejí  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.