Počasí dnes10 °C, zítra11 °C
Neděle 29. září 2024  |  Svátek má Michal
Bez reklam

Liberecký kraj se odvolá proti zrušení tendru na dopravu ÚOHS

Liberecký kraj se odvolá proti rozhodnutí antimonopolního úřadu (ÚOHS), který minulý týden zrušil tendr na regionální autobusovou dopravu. Zakázku za více než čtyři miliardy korun vypsal kraj už v roce 2012. Vada, kterou kraji úřad vytýká, je tam od začátku a dokonce byla v předběžném oznámení o zakázce.

Rozhodnutí úřadu proto kraj považuje za nedůvodné, řekl novinářům liberecký hejtman Martin Půta (STAN). Noví dopravci měli přitom začít jezdit od prosince letošního roku.

Do soutěže podalo nabídky deset firem, kvůli odvolání však teď nemůže kraj smlouvy s novými dopravci uzavřít. Ti současní na konci letošního roku skončí. "Uděláme všechno proto, aby cestující žádný rozdíl mezi těmi letošními a novými jízdními řády nepoznal," řekl Půta. Kraj chce už 18. června zahájit jednání s dopravci, kteří se do soutěže přihlásili. Bude zřejmě muset uzavřít krátkodobé smlouvy, aby autobusovou dopravu od 14. prosince v kraji zajistil. Nikdo dnes nedokáže odhadnout, jak dlouho bude kraj na rozhodnutí ÚOHS po odvolání čekat, a hlavně, jaký bude verdikt.

Zakázka měla zajistit autobusovou dopravu v kraji od prosince 2014 do prosince 2024. Podle ÚOHS Liberecký kraj pochybil v nastavení podmínek veřejné soutěže, konkrétně šlo o chybné nastavení dokumentů požadovaných k prokázání stáří kvalifikace. Nevyhověl ale námitkám Bítešské dopravní společnosti, která si stěžovala na netransparentnost soutěže. Liberecký kraj tak podle mluvčího antimonopolního úřadu Martina Švandy porušil zákon o veřejných zakázkách. Úřad zakázku zrušil a kraj má uhradit 30.000 korun za náklady řízení. Nebylo to poprvé, co zadání někdo napadl, už před více než rokem úřad tendr prověřoval na základě připomínek firmy Arriva. Tehdy ale námitkám nevyhověl.

Tendr, který připravilo předchozí sociálnědemokratické vedení kraje, byl od začátku terčem kritiky. Podle Starostů pro Liberecký kraj byla zakázka ušita na míru společnosti BusLine, která je největším dopravcem v kraji. Nově zvolené vedení kraje v čele se Starosty chtělo proto předloni na podzim soutěž zrušit a vypsat znovu. Podle krajského odboru veřejných zakázek pro to ale nebyl žádný jasný důvod. "Kraji by v takovém případě hrozila pokuta až 20 milionů korun," řekl Půta. Proto se zadání jen upravovalo - zmizela diskriminační kritéria, podíl subjektivního hodnocení se snížil ze 30 na deset procent. Rozhodující je teď nabídková cena.

Regionální autobusovou dopravu v Libereckém kraji zajišťuje devět dopravců. Na 214 linkách by měli letos najezdit 12,8 milionu kilometrů. Největším dopravcem je BusLine, jezdí na 93 linkách, 45 linek zajišťuje ČSAD Česká Lípa a 41 linek ČSAD Liberec. Kraj dopravcům podle odhadů zaplatí kolem 226 milionů korun. Za kilometr dostávali loni 32 korun, letos se v prvním čtvrtletí cena snížila na 31,50 Kč. Nabídky v tendru byly ještě nižší - od 25,74 Kč do 31,13 Kč za kilometr. Každá ušetřená koruna za kilometr znamená v desetileté zakázce úsporu 100 milionů korun.

Napsala ČTK

Štítky Liberecký kraj, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, autobusová doprava, Martin Půta, soutěž, Starostové a nezávislí, BusLine, Arriva, ČSAD Liberec, ČSAD Česká Lípa

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Liberecký kraj se odvolá proti zrušení tendru na dopravu ÚOHS  |  Doprava  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.