Jedna z nejznámějších oper Giuseppe Verdiho se vrací po dvanácti letech do libereckého divadla F. X. Šaldy. Znovu se tak oživí příběh trubadúra Manrica.
Na prkna libereckého Divadla F. X. Šaldy se po 12 letech vrací Trubadúr. Jednu z nejznámějších oper Giuseppe Verdiho nastudoval s operním souborem slovenský režisér Peter Gábor. Přestože režíruje hlavně činohru a také několik muzikálů, není Trubadúr jeho první zkušeností s operou a Verdim. Za sebou má už sedm oper. S Verdim se poprvé setkal v Košicích, kde režíroval Rigoletta a v Banské Bystrici Macbetha. Režírovat Trubadúra bylo zajímavé a lákavé, řekl dnes novinářům Gábor.
Trubadúr odráží Verdiho zálibu ve středověkých námětech. Námět, jehož autorem je španělský romantický spisovatel Antonio Garcia Gutiérrez, předkládá komplikovaný příběh trubadúra Manrica. Ten se v lásce k dívce Leonoře stává sokem vlastního nepoznaného bratra hraběte Luny. To vše na pozadí dávného příběhu cikánky, která byla nařčena z očarování dítěte a upálena. Touha její dcery Azuceny po pomstě poznamená osudy všech čtyř ústředních postav opery.
„Il trovatore (Trubadúr) je jedna z nejklasičtějších oper, nejžádanějších, a patří dle mého soudu do pětice nejhranějších Verdiho oper,“ poznamenal vedoucí souboru a dirigent představení Martin Doubravský. Dělat tak známé kusy ale není podle něj právě jednoduché. „Verdi, jak je často hraný, je konfrontován s celosvětovou konkurencí a najít kvalitní obsazení, abychom si mohli říct, že to stojí za to, taky nebývá snadná záležitost. Sehnat tenora Manrica odpovídajících kvalit není jednoduché a my jsme rádi, že máme navázanou spolupráci s Paolem Lardizzonem,“ dodal.
V roli Azuceny se do Liberce vrací mezzosopranistka Kateřina Jalovcová, která před lety v Šaldově divadle začínala a dnes je sólistkou opery Národního divadla v Praze. Role Azuceny jí není cizí, je to už páté nastudování z toho už podruhé právě v Liberci. Poprvé to bylo v roce 2005. „Je to úplně jiné představení než tehdy, každé nastudování je jiné a nové a musím k němu přistupovat znovu od začátku,“ řekla pěvkyně. Přiznala, že i když Azucenu ztvárnila už pětkrát, stále jí uniká. „Já k ní stále nemohu najít vztah. Pro mě je nepochopitelné to, v čem žije. Pro ni je hnacím motorem pomsta, žije jen pro to, a to já nechápu,“ podotkla Jalovcová.