Liberecká oblastní galerie vystavuje kresby Živlů od chrastavského rodáka Josefa Führicha (1800 až 1876). Při jejich restaurování se zjistilo, že byly předlohou pro část výmalby kostela Altlerchenfeld ve Vídni. Novináře dnes o tom informovala. Výmalba kostela je podle ní považována za vrchol vídeňské náboženské monumentální malby poloviny 19. století.
„Führich kompletně celý interiér kostela rozvrhl a několik malířů podle jeho kreseb malby provádělo," uvedla kurátorka výstavy Pavla Machalíková. Kresby podle ní zřejmě Führich věnoval Liberci v roce 1875, kdy zde měl výstavu. Z osmi předloh se dochovalo sedm, jedna se ztratila na začátku 20. století. Galerie dosud kresby nikdy nevystavovala kvůli jejich špatnému stavu. Díky restaurování je nyní bylo možné umístit na stěny grafického kabinetu.
Cyklus původně zahrnoval dvojici andělů ke každému živlu, tedy k vodě, zemi, vzduchu a ohni. „Andělé jsou personifikacemi živlů, což je velmi tradiční ikonografie výtvarného umění," uvedla Machalíková. Vizuální odkazy k přírodě, jako jsou vítr, plameny, vodní hladina či vegetace, nahradil Führich liturgickými předměty. „Drží tedy andělé svíce, kropénku, kropáč," dodala kurátorka.
Liberecká galerie má ode dneška ještě další dvě nové výstavy. Na jedné jsou díla 13 autorů jako pocta Zdeňkovi Sýkorovi, který zemřel před devíti lety. Podle kurátorky výstavy Markéty Kroupové to byl největší český představitel geometrické abstrakce 20. a počátku 21. století. Impulsem pro uspořádání výstavy geometrické abstrakce a konstruktivistických tendencí bylo podle ní získání šesti Sýkorových serigrafií za 400 tisíc korun.
„Jméno Sýkory je celosvětově známé a částky za jeho obrazy jdou do milionů. V tom porovnání to je cena přiměřená," uvedla Kroupová. Výstava podle ní podává obraz o uměleckém směru, který není pevně ohraničen a nabyl různých podob. "Jsou vystaveny obrazy sochy, kresby a grafiky," dodala.
Rozmanitá je i výstava Podstata malby tří mladých umělců - Adriana Altmana, Matyáše Maláče a Víta Svobody. Založená je na kombinaci maleb, na stěnách zavěšených objektů a kreseb. „Je to o tématu, jakou pozici může mít malba dnes, jak s ní lze komunikovat nebo jestli pořád může být bezprostřední médium jako dříve," uvedl kurátor Viktor Čech.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.