Sídliště v Liberci jsou přeplněná auty, lidé nemají kde parkovat. Náměstek primátora Šolc přišel s novým systémem, aby auta na sídlištích rozpoznávaly kamer podle značek a podle toho by lidé za stání platili. To ale neprošlo přes vedení města. Jak by tedy parkování na sídlištích řešili jednotlivá politická uskupení v libereckém zastupitelstvu?
Otázka v dalším díle Politické koridy tedy zněla: Systém na regulaci parkování pomocí rozpoznávání registračních značek neprošel. Jak byste parkování na sídlištích v Liberci řešili vy?
Odpovědi řadíme podle času, ve kterém nám přišly.
„Není třeba vymýšlet Ameriku, stačí aplikovat to, co je běžné v jiných městech. A mít pro to dostatečnou politickou odvahu, která doposud náměstkovi Šolcovi kriticky schází, takže všechny jeho nápady zatím padají pod stůl. Standardně se na sídlištích vymezí zóny pro rezidenty a na každou domácnost se přidělí jedna parkovací karta. Když má někdo více aut, je to zkrátka určitý nadstandard, pro který není na sídlištích místo. Pro druhé a další auto si tak bude muset jeho majitel najít místo někde opodál. Tak se to děje už nyní, akorát to odnáší i ti, kteří mají jen jedno auto. Parkovací místa na sídlištích by se pak navíc uvolnila od dlouhodobě zaparkovaných druhých a dalších aut, které ani v zásadě není tak nutné mít přímo u vchodu. Slibovat lidem výstavbu parkovacích domů u sídlišť je populismus, který je vzhledem k finančním možnostem města mimo realitu."
„Parkování na sídlištích je bez diskuse jeden z hlavních problémů současnosti. Protože v Liberci máme 15 sídlišť, které jsou urbanisticky specifická, každou lokalitu musíme řešit individuálně. Připravujeme mix několika různých opatření a systémů, které by měly problém s parkováním postupně vyřešit. Chtěl bych jednotlivé návrhy řešení začít diskutovat na veřejných besedách s občany. Co máme v plánu:
Jednotlivá opatření nyní musíme pečlivě rozpracovávat do detailů a představit v zastupitelstvu města i veřejnosti. Šance na realizaci je jedině po seriózní diskusi se všemi dotčenými obyvateli. V této věci existuje spousta otevřených otázek, které neustále přibývají a odpovědi tak budeme muset v budoucnu najít společně s veřejností. Každopádně chceme, aby všechna opatření byla pečlivě naplánována a byla k obyvatelům férová a spravedlivá."
„Parkování a to především na sídlištích a v jejich okolí je velký problém. Budování parkovacích ploch je náročné nejen finančně, ale i prostorově. Cest jak dosáhnout zvýšení počtu parkovacích míst je několik. Od budování parkovacích domů přes využití volných ploch v okolí. Málokdo si uvědomuje, že být majitelem automobilu současně neznamená povinnost pro město vybudovat tomuto majiteli parkovací místo. Na rovinu, když někomu řeknete dobře, my Vám pomůžeme najít místo, ale bylo by dobré, kdyby jste se na vybudování spolupodíleli, tak už se to většině tolik líbit nebude. Přesto si myslím, že jsou tady „levná a rychlá“ řešení, která mohou v některých lokalitách výrazně pomoci. ODS dlouhodobě prosazuje například rozšíření parkovací plochy za hokejkou. Ano, museli by se vykácet náletové dřeviny a zbudovat parkování pro osobní vozidla například formou zatravňovacích dlaždič, aby zůstala možnost vsakování vody a prorůstání trávy. Věřím, že by to obyvatelé v okolí ocenili. Museli by být ale smířeni s tím, že porost za hokejkou zmizí, což může proti tomu vyvolat vlnu ochránců zeleně. Jak vidíte, každá mince má dvě strany. Pak je tady řešení, které v oblasti a zase to zkusím ukázat na příkladu okolí Ruprechtic a Pavlovic, kdy na základě úpravy místní dopravní situace dojde k zjednosměrnění ulic v dané oblasti. Tím, že bude provoz v pouze v jednom směru, tak mohou vzniknout desítky míst podélného parkování. Je to složité z hlediska přípravy pro dopravní inženýry, ale řešitelné poměrně rychle a s náklady v řádech nízkých stovek tisíc na dopravní značky, které by museli být instalovány. Za mě je to, ale asi ta nejlepší a nejrychlejší cesta."
„Na sídlišti bydlím a problém s parkováním řeším taky. Situace se dost zhoršila v posledních deseti letech. Řešení je nesnadné. Lakonicky to shrnul starosta Krnova: Stačí ztrojnásobit počet parkovacích míst, lidi budou šťastni a radnici můžete zavřít, taky proto, že na jiné věci už nezbudou peníze.
Pro Liberec platí zvlášť ta poslední věta. Všem by se nám líbilo, kdyby radnice stavěla parkovací domy na sídlištích, ale tahle varianta je mimo realitu. Taky nechceme sídliště vybetonovat, přestala by být k žití.
Tím, že se situace tolik zhoršila v posledních letech, je zřejmé, že bez regulování parkování se neobejdeme. Princip, navržený J. Šolcem a odzkoušený i jinde je v zásadě správnou cestou - parkovací karta, první za nízkou cenu, na každé další či na služební auto cena výrazně vyšší, nemluvě o dodávkách a dalších, se slevou pro důchodce a postižené.
Auta se ale nevypaří hned, proto má smysl např. zjednosměrňovat některé ulice okolo sídlišť a část parkovacích míst vytvářet tam, naopak před domy potřebujeme ponechat požární příjezdy, fungující také jako kiss-and-ride, pro krátkodobé zastavení, vyložení nákupu, zavazadel a podobně.
Větší počet parkovacích míst jinde celý problém nevyřeší. Potřebujeme zatraktivnit MHD: Kratší intervaly, roční jízdenka platná i pro sdílená kola nebo koloběžky a třeba i jako slevenka do městských zařízení. Lepší školy po celém městě, kvalitní veřejný prostor a zeleň blízko sídlišť. Omezování parkovacích míst v centru, aby nemělo smysl jezdit do centra autem. Tahle chytrá opatření nás mohou závislosti na autech zbavit a přesvědčit nás, že tolik aut nepotřebujeme.
V jiných městech tuhle změnu už zvládli, zvládneme ji taky."
„V Liberci dlouhodobě chybí koncepce parkování, zejména v lokalitách stávajících sídlišť.
Tvůrci sídlištní výstavby z 80. let nepočítali prostorově s tím, že každá dnešní rodina bude disponovat minimálně jedním, ale mnohdy i více automobily. Proto dnes stojíme před velkým a těžko řešitelný problém.
Možným řešením by byla například výstavba parkovacích domů v blízkosti sídlišť nebo na stávajících pozemcích parkovacích ploch s využitím sdružených finančních prostředků města, bytových družstev či společenství vlastníků jednotek. Jedině takto lze do budoucna postupovat. Chytré technologie jsou pak logickou součástí takových projektů."
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Tornádo F5 ne na sísliště, ale na radnici. Když investor žádá o koupi pozemků a výstavbu garáží pro dobíjení elektro aut, tak radnice nechce. Prý tam má vést tramvaj. Takže to dopadne tak, že z 10.posch si lidi budou tahat kabely do ulice ke svým elektro miláčkům. Do toho každých 10min projede kolem sídliště tramvaj, takže si nedělejte doma plný hrnek kávy, no a na radnici budou spokojený. Jinak dle územního plánu je pod Albertem místo pro parkovací dům.
Nechtějí. Chtějí tramvaj...
Lol... To jako fakt? "Omezování parkovacích míst v centru, aby nemělo smysl jezdit do centra autem. Tahle chytrá opatření nás...." Co treba ty urady v centru kam musi chodit lide (OP, Řp, Pas, odpady, registr) strcit vedle Globusu do jedne haly a centrum muze zustat pro čumily. Nebo myslite, ze to je radost jezdit do centra autem? Radostne trcet v buse co potrebuje proskakat Šalďák ci Sokolak... doporucuji zažít.
Placena modra zona ... a jak budete resit remeslniky co pujdou na zakazku do bytu (nejde o "kohoutek" ale celodenni cinnost... prijedou busem s linkou na zadech... nebo preuctuji zakaznikovi nejake vydridusske parkovne)... jak parkovat sluzebak kdyz nemam vlastni auto (sluezbak se muze menit dle cinnosti- osobak, dodavka u jedne firmy)... Hlavne ze jsou na Dobiasovce po zprzneni ubrana mista na parkovani, ale mame 4m široke chodniky s cyklošmrckama na obou stranach. Treba pod to 110kV vedeni se stejne nic nepostavi tak co tam udelat parkoviste? Jednosmerky... nekonecne krouzeni kolem sidliste kvuli fleku. Stejne naprojektují ve finale ulici neskutecne uzkou ze se dve auta a prujezd mezi nepovede.
uz aspon 20 let se meli stavet panelaky s podzemnima garazema. v soucasnosti to mnohde nedelaji vubec. je skoda ze mesta tyto pozadavky nedaji jasne do programu o bydleni, chces stavet? tak podzemni garaze. A kolem by mohla bejt vklidu zelen. ted se z casti zelene musi stat parkoviste ALE i ty se daji udelat na 2 patra podobne parkovacim domum, aby na vrchu byla zelen ALE to ty uredniky ani politicke nymandy nenapadne,radsi udelaji v mnoha mestech modre zony aby vybrali prachy ikdyz nemate zarucene parkovani kdyz platite. Staci aby politici aspon trosku mysleli, treba je kvuli mysleni nebude bolet to nic v palici.