úterý 17. května 2022 Aneta

POLITICKÁ KORIDA: Jak to bude s tramvají do Rochlice?

Před pár dny informovalo vedení města o plánované tramvajové trati do Rochlice. O ní se mluví dlouhé roky, a jak to tak vypadá, dlouho se o ní ještě mluvit bude. A to třeba už na čtvrtečním zastupitelstvu. Proto jsme se zastupitelských klubů zeptali, jak se na tramvaj do Rochlice dívají. A zdá se, že čtvrteční zastupitelstvo přinese zajímavou debatu.

Otázka tentokrát zněla: Jaký máte názor na projekt tramvaje do Rochlice?

Na otázku neodpověděl Petr Židek (ODS). Odpovědi řadíme podle toho, jak nám přišly.


Jindřich Felcman (Změna pro Liberec/Zelení)

Jeden krok vpřed, dva kroky vzad. To je politika Starostů, ODS a ANO na liberecké radnici. Ve funkcích jsou již čtvrtým rokem a jak za tu dobu přípravu tramvajové trati do Rochlice posunuli? Dopracovali projektovou dokumentaci k tzv. spodní variantě (přes ulici Milady Horákové) v investičně zcela nesmyslné podobě. Najdeme v ní tunel či desítky zbytečných demolic obytných domů. Toho se nyní lekli a chtějí se vracet k již překonané a dopravně mnohem méně efektivní horní variantě. Ta vede z jedné poloviny v souběhu s již existující tratí do Jablonce, z druhé poloviny kolem nezastavěných luk u ulice Krejčího. 

Projektovat rozmáchlá řešení a pak neudělat nic, takhle město zkrátka řídit nelze. Je třeba pokračovat v přípravě spodní varianty, ale v realistické a mnohem levnější variantě. Tramvajové koleje je zcela bez problémů možné posunout do prostoru ulic, poté nebudou nutné demolice. O tramvaji do Rochlice se tak přestane v Liberci konečně jen mluvit, ale začne se konečně něco dělat.

Jaromír Baxa (LOL)

Opakuje se stejná situace: V roce 2014 před volbami vedení města prezentuje horní variantu přes Broumovskou. Pak se ukazuje, že by se nezrušila žádná autobusová linka a ani by neobsloužila celé sídliště Rochlice. V roce 2018 před volbami předložená spodní varianta a předána k dořešenínové koalici SLK, ANO a ODS. Jiří Šolc a další ze SLK vyčítají, že se projekt do roku 2022 nestihne.

Už po roce se ukáže, že dopravní podnik kreslí trasu v megalomanské podobě s tunelem, několika velkými mosty a mnoha demolicemi domů. Projekt je od pohledu úplně mimo realitu. Jsme v roce 2022 a vedení města trať do Rochlice ani nepřihlásila do seznamu projektů financovaných z peněz EU do roku 2028. Dalo se samozřejmě udělat víc. Už když v DPMLJ začali po minulých volbách mluvit o velkých demolicích, bylo jasné, že se tramvaj do Rochlice posouvá mimo finanční možnosti města. Pokud bychom byli ve vedení my, tuhle přípravu bychom dávno zastavili a obrátili se na jiné projektanty, nebo bychom se vrátili k horní variantě. Ta by dávala smysl, kdyby hlavně vedení DPMLJ konečně začalo uvažovat racionálně. Dosud se úplně nesmyslně brání obousměrným tramvajím, které by zrovna pro Rochlice byly jako dělané. Umožnily zajíždět jak do Zeleného údolí, tak na Dobiášovu ke škole, bez nutnosti výstavby točen a s minimem demolic. Pokud budeme plánovat pořád stejným stylem, tramvaj do Rochlice nebude nikdy.

Šárka Prachařová (ANO)

Tramvajová trať do Rochlice je dlouhodobě komunikovaným a připravovaným projektem pro zkapacitnění dopravní obsluhy této lokality. Za tu dobu zazněly různé názory vzhledem k tomuto nákladnému projektu, byly navrženy dvě možné trasy.

Výstavba tramvajové trati je odhadována v realizačních nákladech na 1,6 mld Kč, k tomu musíme napočítat další náklady na provoz a údržbu. Je potřeba se zamyslet nad celkovou ekonomikou projektu, tedy jaká bude návratnost, zda projekt bude generovat adekvátní příjmy vůči výši investice.

Hledejme raději alternativu pro obslužnost tohoto území, levnější a méně nákladné řešení, které bude efektivní i ekologické.

Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK)

Požádali jsme za náš zastupitelský klub Starostů o to, aby se znovu prověřila varianta trasy přes Broumovskou. Důvodem je mimo jiné fakt, že náklady na první etapu trasy kolem teplárny se podle odhadu pohybují kolem částky 1,7 miliardy korun. Z toho výkupy pozemků a bourání zhruba 60 objektů by přišlo na sumu kolem 200 milionů. A etapa do Vesce by vyšla na dalších 750 milionů.  Na plánované trase přes Broumovskou by přitom k žádnému výkupu pozemků a bourání domů dojít nemuselo. I proto chceme, aby zastupitelé u takto nákladných a složitých dopravních projektů měli dostatek informací, a rozhodovali se nikoliv na základě emocí, ale faktů. A také s vědomím, že postavit tramvajovou trať je pouze část investice, kterou město u takových staveb musí vynaložit. Rozhodnutí, jakou cestou se vydat, je třeba pečlivě zvážit. Lidé by jistě nebyli rádi, pokud bychom investovali do něčeho, co bude předražené. Tím spíš v době, kdy se i základní správa města kvůli nárůstu cen energií a inflaci zdražuje. Hospodaříme s penězi všech občanů a máme povinnost je investovat do rozvoje infrastruktury a správy města tak, aby byli maximálně efektivně využity.

Při rozhodování o tramvajové trati je potřeba brát v potaz i další faktory. Například ten, že to neznamená jen tu tramvaj „namalovat“ do území, naprojektovat, sehnat dotaci a pak ji postavit. Ale i to, že je třeba se o ni do budoucna každý rok starat a investovat nemalé peníze na její provoz. Je třeba si klást řadu otázek a hledat na ně odborné odpovědi. Mluvíme tu o případném zavedení tramvaje, která by se stavěla nikoliv letos či za dva roky. Ale v řádu několika dalších let. Osobně jsem rozhodně pro tramvaj, ale i jakýkoliv další podobný typ ekologické dopravy pro MHD. Na druhou stranu, rozhodnutí je to velmi důležité, proto je třeba se bavit o více možných variantách.

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto DPMLJ

Štítky rochlice, tramvaj, dpmlj, liberec, studie, zastupitelstvo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.