čtvrtek 11. srpna 2022 Zuzana

POLITICKÁ KORIDA: Co s lanovkou na Ještěd?

Co bude s lanovkou na Ještěd? Od loňské tragické nehody nejezdí a zdá se, že ještě několik let nebude. Objevují se úvahy o jejím prodloužení i o tom, jak by měla stavba nové lanovky být financována. Proto jsme se zeptali jednotlivých zastupitelských klubů, jak se na problematiku lanovky dívají.

Otázka tentokrát zněla: Jak byste řešili lanovku na Ještěd? Je reálné, aby byla součástí MHD?

Odpovědi řadíme tak, jak nám do redakce v čase dorazily.


Josef Šedlbauer (Změna pro Liberec)

Můžeme jezdit lanovkou na Ještěd na jízdenku MHD. Ale jen když zrušíme údržbu zeleně ve městě. Nebo když zrušíme divadlo. Nebo když zvýšíme jízdné v MHD o polovinu. Je to stejné jako když se rozhodujeme doma: mám si do koupelny pořídit obří vanu s vířivkou? To by přece bylo pěkné, ne? Nebo si mám raději naspořit na výměnu oken v bytě a nechat si peníze na zaplacení energií? U lanovky navíc platí, že náklady by nesl Liberec, ale výhody levné jízdy na Ještěd by využili hlavně turisté, kteří tvoří většinu cestujících lanovkou. To je jako kdyby vám doma do té vířivky chodili hlavně sousedi a vy jste jen platili za teplou vodu.

Lanovku vlastní a provozují České dráhy, což je státní firma. Mělo by to tak i zůstat. Pokud bude lanovka prodloužena ke konečné tramvaje, město by mělo vložit do projektu svoje pozemky a tím získat vliv na budoucí provoz. Nejsem pro vstup TMR do stavby lanovky. TMR provozuje sedačkovou lanovku a není dobré, když jeden majitel ovládá všechny konkurenční cesty. Pomozme Českým drahám k rychlé a úspěšné rekonstrukci. To je úkol pro vedení Liberce!

Šárka Prachařová (ANO)

K lanovce na Ještěd jsem se již vyjadřovala, téma proběhlo několika sdělovacími prostředky. Chápu, že je to sledované téma, pád lanovky nebyl ještě ani došetřen a už bychom chtěli lanovku novou. Do toho máme před volbami,  politické strany se snaží téma uchopit, i když by mělo být tzv. nadstavbové a nepolitické, objevuje se ve volebních programech. Na nějaké sliby a závěry je brzo, věštit z křišťálové koule neumím. Myslím si, že město má mnoho jiných priorit, na které se musí zaměřit. Určitě by mělo situaci kolem lanovky monitorovat, vstupovat do jednání, případně se stát partnerem s jasně definovanou rolí. Neviděla jsem žádné konkrétní studie, analýzy, výpočty, neumím se vyjádřit k součásti MHD, je nutné to ekonomicky vyhodnotit. 

Petr Židek (ODS)

Úkolem města by měla být snaha o to, aby lanovka na Ještěd jezdila co nejdříve, na druhou stranu není možné aby se město zavázalo k nějakým zásadním investicím na její obnovu. Umím si představit společnost, ve které bude několik partnerů, například Liberecký kraj, město Liberec, České dráhy a případně další finanční investor. Vkladem města do této společnosti by mohli být pozemky které budou výstavbou nové Lanové dráhy dotčeny. Dalším vnosem města by mohla být podpora při změně územního plánu případně pomoc při stavebním řízení. V žádném případě není podle mne možné uvažovat o nějakých stamilionových úvěrech, ke kterým by se město zavázalo. Ano, lanovka je pro Liberec důležitá v oblasti cestovního ruchu, ale je tady řada daleko palčivějších problémů, které musíme řešit, a na které musíme shánět finanční prostředky. 

Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK)

Nedávno jsem v rozhovoru s novináři prohlásil, že město Liberec by mělo usilovat o co nejrychlejší obnovu lanové dráhy na Ještěd a současně mít zájem na jejím odkoupení od Českých drah. Nicméně si nemyslím, že by se město do nákupu lanovky mělo vrhat samo. Tedy, bez dalších partnerů, kteří by primárně mohli u odkupu lanovky pomoci právě s financováním nákupu i provozu. Dokonce směle prozradím, že někteří případní spoluinvestoři už se na mě začínají obracet. Stejně tak přislíbil pomoc Liberecký kraj a věřím, že šanci máme získat i finance o státu. 

Hlavním důvodem, proč má mít Liberec ambici lanovku vlastnit, je ale to, že pouze tak dokáže ovlivnit její provoz a ekonomiku. Včetně cen, které za svezení lidé zaplatí. Dokonce si umím představit, že časem by se provoz lanové dráhy měl začlenit do systému městské hromadné dopravy, jako je tomu třeba u pražské lanovky na Petřín. Liberečané by tak podle mých odhadů mohli navíc získat i lepší cenu, než nyní.

Co bych si opravdu nepřál je, aby dosavadní provozovatel lanovky – České dráhy – časem nabídnul lanovku na Ještěd ke komerčnímu prodeji. Včetně pozemků i nezpochybnitelných a doložitelných dat, která jasně ukazují, že lanovka si na sebe nejen, že vydělá, ale umí každoročně generovat i zajímavý zisk.

Jak to s lanovkou na Ještěd nakonec dopadne, ukáže čas. Věřím ale, že o svém názoru, proč má Liberec už nyní usilovat o její získání, přesvědčím i kolegy. A to jak z koalice, tak opozice. Protože tohle je okamžik, kdy je potřeba konat a ne si v předvolebním soupeření okopávat kotníky. Já už konat začal. Jak se k tomu postaví ostatní kolegové, nechám pochopitelně na jejich rozhodnutí. Věřím ale, že i oni nakonec uznají, jak důležité je, aby město získalo nad provozem lanové dráhy na Ještěd kontrolu. A to ideálně tak, že se stane minimálně jejím majoritním vlastníkem.

Zuzana Kocumová (Liberec otevřený lidem)

Je nám záhadou, proč politici přicházejí, hlavně před volbami, s megalomanskými projekty, které možná na "první signální" zní zajímavě, ale při troše přemýšlení zjistíte, že to je hloupost. Ano, lanovka na Ještěd je důležitá a je podstatné, aby byla obnovena. Ale její obnovu má řešit její vlastník a provozovatel, České dráhy. Od stran ve vedení města (SLK, ODS) bychom čekali, že se budou daleko více zabývat vlastními problémy, řešit často havarijní stav vlastního majetku (například rekonstrukce bazénu se za 4 roky neposunula ani o píď) a městské peníze budou chtít investovat do městských bolavých míst.

Mluvit o lanovce jako o součásti MHD je navíc klamavé. Všem musí být jasné, že pokud by do systému byla začleněna tak, jak si každý představí, a jak to ze zkratkovitých hesel vyznívá, tak provoz přestane být výdělečný a město by muselo celých minimálně 300-400 milionů nenávratně zaplatit ze svého. Pokud by se počítalo s tím, že každý Liberečan bude mít v rámci jízdného třeba jednu, dvě jízdenky ročně zdarma, pak už se jedná o klamavé heslo, protože to prostě neznamená klasické začlenění do systému MHD.

Navíc opravdu nerozumíme pozici města Liberec jako granta, který by někomu finančně vypomáhal se správou jeho majetku. Nedávno se vedení města vzdalo ZOO a botanické zahrady, protože na jejich provoz a rozvoj nemělo. Bazén a jeho rekonstrukce stojí. V participativním rozpočtu se lidé modlí, aby byl vybrán jejich projekt za pár set tisíc korun na 20 m chodníku ke škole, posekání kopřiv u zastávky nebo úpravu dětského hřiště... A v této situaci máme mnoho set milionů vložit do řešení cizích projektů? Nohy na zem...

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Hotel Ještěd

Štítky lanovka, ještěd, skiareál ještěd, liberec, město, ods, starostové, drážní inspekce, politická korida

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Vladimír Dudycha

Jediný s kým se dá v této diskusi souhlasit jsou slova pana primátora Zámečníka. Lanovka je součásti Liberce tak jako hyperboloid s hotelem Ještěd. Je velmi rozumné, aby zůstala součástí libereckých struktur s nějakou spoluúčastí ostatních partnerů jako jsou České dráhy a další. A je mě špatně z názoru jaký tady uvedl pan Ruprecht. Kritiku ano, ale ne sprosté invektivy. To bychom za chvíli mohli jezdit koně spřežkou.

středa, 29. června 2022, 08:37

Michal Mazgal

V případě, že je lanovka schopná generovat zisky, tak by mělo město Liberec oslovit České dráhy a domluvit prodej. Není nic jednoduššího, než si vzít úvěr a lanovku a tramvaj spojit. Prostě to udělat nové a pěkné. Cenu jízdného pak stanovit tak, aby se úvěr splatil třeba za 20 či 30 let a aby současně bylo i na údržbu. Já bych to nastavil neziskově, jen aby se splatila investice. + Na Ještědský hřeben bych dal větrné elektrárny. + Všichni tady Nakupujete nové vybavení, rekonstruujete a vůbec se nezaměřujete na spotřebu budov samotných! Město již mělo své bioplynové stanice a topit vlastním plynem a vlastním teplem z solárních systémů! Tak se měl v první řadě rekonstruovat bazén! Tak mělo dojít ke snížení jeho provozních nákladů, tedy i vstupného a tak do něj mělo město přilákat více návštěvníků! Nechtějte vědět co si o Vás všech myslím...

pátek, 24. června 2022, 21:48

Petr Ruprecht

Po kolikáté je tu tohle téma neliberecké Pindy? Až paní Zuzana Kocumová odpověděla rozumně. Děkuju. Co tu doslova vyblili ti dva blbouni a alibistická kredenciozní dáma, to je strašný.

pátek, 24. června 2022, 16:45

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.