Závod dvou klíčových kandidátů o nejdůležitější politickou pozici planety – křeslo v Bílém domě – vstupuje do závěrečné fáze. Hillary Clintonová i Donald Trump před listopadovými volbami napínají síly k mohutnému závěru kampaně, v níž svorně slibují svým voličům, že Spojené státy americké budou pod jejich vedením nejlepším místem na zemi. Za to, aby mohli „sloužit svým voličům“, neváhají utratit astronomický objem finančních prostředků!
Financování prezidentské kampaně je ve Spojených státech amerických svázáno velmi přísnou regulací. Zjednodušeně, prezidentští kandidáti používají pro financování svých politických kampaní tři základní finanční pilíře – prostředky z osobní kampaně politika, prostředky ze stranických pokladen a straně přidružených organizací, a pak také prostředky z takzvaných PAC (Political Action Committee), tedy hnutí podporujících „politickou myšlenku“ toho kterého kandidáta nebo vystupující ostře proti myšlence protikandidáta.
Zajímá vás, kolik stojí stát se americkým prezidentem? Je to pěkně drahý špás. Americký deník the Washington Post ve speciální sekci redakce mapuje finanční toky do kampaní obou hlavních rivalů. No, raději se posaďte:
K danému datu utratila Hillary Clintonová zhruba 90 % z načerpaných. Trump, který hospodaří s téměř dvojnásobně menším rozpočtem v absolutních číslech, utratil z volebního rozpočtu kampaně „pouze“ cca 70 %. Kandidátům Clintonové a Trumpovi tak zbývá 68,4 milionu dolarů, respektive 50,3 milionu dolarů volných finančních prostředků na závěr kampaně (tzv. cash on hands).
V politickém boji však nejde jen o tyto dva kandidáti. I další prezidentští kandidáti ve stranických primárkách a následných fázích kampaně utratili desítky a stovky milionů dolarů na podporu vlastních volebních aktivit. Celkový objem prostředků, které se protočí v honbě o křeslo nejmocnějšího muže/ženy na zemi, se tak bez problémů šplhá do řádů jednotek miliard dolarů.
Foto By DonkeyHotey (Hillary Clinton vs. Donald Trump - Caricatures) [CC BY-SA 2.0], via Wikimedia Commons
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.