Manželské problémy, nevěra, finanční tíseň i nešťastné zamilování. Linka důvěry v Liberci oslavila před nedávnem pětadvacet let fungování, během kterých vyškolení profesionálové přijali skoro 120 tisíc telefonátů. Od roku 1992 řešili pracovníci Linky důvěry problémy, které jim svěřovali lidé nejprve jenom po telefonu. Po roce 2000 přibyl i kontakt e-mailem. Na druhé straně telefonního aparátu nebo internetového spojení se za tu dobu vystřídalo na 100 sociálních pracovníků.
„K nám mohou zavolat děti i dospělí. Všechny hovory jsou anonymní, nevidíme na displeji telefonu ani číslo volajícího. Pracovníci jsou vázáni mlčenlivostí,“ řekl Ivo Brát, ředitel krajské příspěvkové organizace Centrum intervenčních a psychosociálních služeb Libereckého kraje, která Linku důvěry v Liberci provozuje.
Problémy, se kterými lidé volají, jsou různé. Operátoři s nimi řeší od rodinných komplikací až po finanční problémy. Převažují problémy osobní a existenční, úvahy o sebevraždě, trauma z osamělosti nebo úmrtí blízkého člověka. Často se lidé potýkají s psychickou krizí, způsobenou autonehodou, přepadením, znásilněním, živelnou katastrofou nebo ztrátou zaměstnání. Nejčastěji vytáčí linku lidé ve věku od 30 do 50 let, většinou jde o ženy.
„Když je klient v krizi, má takzvané tunelové vidění. Vidí jen ten svůj problém, nevidí žádnou možnost jeho řešení,“ poznamenala Šárka Svačinová. „Lidí, kteří se na nás obracejí, každým rokem přibývá. V poslední době až o dva tisíce za rok,“ dodala.
Provoz linky v Liberci stojí ročně necelé dva miliony korun. Větší část této částky hradí stát, zbytek je financován z rozpočtu kraje. Se svým problémem se může kdokoliv obrátit na operátory na telefonních číslech 485 177 177, 485 106 464 nebo 606 450 044.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.