Máchovo jezero zamrzlo, v přístavišti musí rozbíjet led kolem zakotvených lodí. Ty největší - sedmdesátitunový Máj a 32 tun vážící Racek - zůstávají na vodě. Dostat je na sucho by bylo finančně, časově i prostorově náročné. Čeřidla honí vodu kolem lodí, aby nezamrzla. Při současných silných mrazech to ale nestačí, a tak často nezbývá než vzít bidlo a led kolem lodí ručně rozbít. Dnes ráno tu bylo minus 18 stupňů.
Kdyby led takto nerozbíjeli, trup lodí by mohla ledová masa promáčknout nebo i prorazit, takže by voda natekla do lodí, doplnil Reichertův zástupce Karel Málek.
Regata Máchovo jezero provozuje na jezeru lodní dopravu, Hlavní pláž a pláž Klůček a také Autokemp Klůček. Výletní flotila na Máchově jezeře má čtyři lodě, které v sezoně přepraví kolem 40 tisíc turistů. Dvě menší - Hynek a Jarmila, jsou před mrazem ukryté v bezpečí v loděnici.
V posledních letech podle Reicherta nezamrzalo jezero tak, aby se na něm dalo bezpečně bruslit. Letošní rok ale bruslařům přeje. "Teď máme sílu ledu 17 centimetrů, takže se bruslit dá, ale část jezera není zamrzlá, fouká vítr a je na lidech, aby si to ohlídali. Ten vítr dokáže, že v některých místech jezero nezamrzne," poznamenal Vladimír Reichert, ředitel společnosti Regata Máchovo jezero. Led je podle Reicherta o to lepší, že je holomráz a nemusí se odklízet sníh, je čistý a hladký. "Naposledy byla celá plocha jezera zamrzlá v roce 2012," dodal.
Podle Málka se dá bezpečně bruslit od hlavní pláže k hotelu Port, i na pláž ve Starých Splavech. "Lidi by se měli vyhnout oblasti kolem Borného, protože ta ještě donedávna nebyla zmrzlá, i když se zdá, že ten led tam je, ale je to jen slabá vrstva a mohli by se probořit," řekl. Na ledové ploše jsou také vidět tmavá místa, což je prosakující voda z jezera v místech, kde vítr čeří vodu a led narušuje. "Nic podobného nikdo nepamatuje, většinou, když jezero zamrzlo, zamrzlo celé," dodal Málek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.