Aktuálně

Tygři v Brně bojovali, na body to ale nestačilo. Kometa vyhrála 3:1 více...

Radost pro řidiče v Liberci – Vítězná ulice je opět průjezdná více...

Zloděje na dně vypuštěné přehrady v Liberci zlákal vůz stavbařů, krádež ale zpackali více...

Obrovský úspěch absolventky liberecké univerzity: získala sklářského Oskara více...

Řidička na přechodu v Jablonci přehlédla chodkyni, těžce ji zranila více...

Tunel se po dlouhé opravě otevírá. Už příští rok ŘSD na průtahu chystá další omezení více...

Během víkendu se budou teploty držet nad nulou. Řidiče potrápí mlha více...

U Panské skály supermarket stavět nelze, ministerstvo potvrdilo zamítnutí výjimky více...

Po stopách výrobce aut Linsera se v Liberci vydala jeho pravnučka

Autoři | Foto Město Liberec

Po stopách svého pradědečka Christiana Linsera se v Liberci vydala Angelika Linserová. Rodina patřila ve druhé polovině 19. století ke skupině průmyslníků, kteří se zasloužili o průmyslový rozmach Liberce. Do města, kde její praděd jako první vyrobil automobil, se Linserová dostala poprvé. Zkoušela to sice už v 70. letech minulého století ještě jako studentka, nedostala ale vízum. Dnes je vlastně ráda, přiznala žena, která spravuje majetek rodiny.

Z návštěvy Liberce, kde její pradědeček v roce 1858 založil fabriku na zpracování barevných kovů, byla nadšena. „Cítím se tu jako doma, je to tím, že jsem slyšela hodně příběhů od svého otce a dědečka," řekla.

Po historii firmy pátrala v archivu, navštívila i Barvířskou ulici, kde byla první továrna firmy Linser. Jeden z domů stále stojí. „V myšlenkách jsem šla se svým dědečkem po schodech nahoru a dolů a přemýšlela o tom, kolikrát po nich takto šel. Bylo to velmi silné," poznamenala žena a vzpomínala na to, jak jako studentka se svým otcem rozebírala motory aut.

Christian Linser byl rodákem s Tyrolska. Výrobní program své společnosti postupně rozšiřoval a na konci 19. století začal vyrábět motorová kola. V roce 1902 představil Linser první motocykl a o čtyři roky později na 6. Mezinárodním autosalonu ve Vídni i svůj první automobil. „Jednalo se o první čtyřválec v tehdejším Rakousko-Uhersku," uvedl Pavel Kozler z Autoklubu Liberec.

Vodou chlazený čtyřtaktní agregát o objemu 1640 cm3 měl výkon 12 koní. Mimo zapalování a pneumatik, které dodaly firmy Bosch a Michelin, pocházel kompletně z Linserovy továrny. O rok později ale firma kvůli vysokým nákladům výrobu aut ukončila. „Žádné z aut této firmy bohužel nemáme. A je škoda, že lidé většinou ani nevědí, že tady taková výroba byla. Že první fabrika, která se postavila na výrobu automobilů nebyla ani Škodovka ani Tatrovka, ale byla tady v Liberci," řekl ředitel Technického muzea v Liberci Jiří Němeček.

Auta Linser vyráběl přímo v dolním centru Liberce a Němeček by rád na tuto dnes již zapomenutou historii města upozornil. Výrobu aut potom převzala automobilka RAF - Reichenberger Automobil Fabrik, kterou v roce 1907 založil Theodor von Liebieg. „RAF později koupil Laurin & Klement," dodal ředitel muzea.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Linser, RAF, továrna, Liberec, Reichenberger Automobil Fabrik, Jiří Němeček, Theodor von Liebieg, ŠKODA AUTO a.s., Michelin, Robert Bosch GmbH, Laurin & Klement, Vídeň, Rakousko-Uhersko

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.