Z velkých obchodních řetězců postupně mizí plastové tašky. S koncem roku některé z obchodů nahradily plastové tašky papírovými a taškami určenými na opakované použití a vyrobenými z přírodních materiálů. S koncem igelitových či plastových tašek počítá řetězec Penny Market, Billa a Albert. Německý Lidl v Česku nenabízí igelitky již několik let.
Penny Market přestane nabízet jednorázové plastové tašky. Doprodá zásoby a místo nich nabídne tašky pro opakované použití z papíru, bavlny a polyesteru. Tyto materiály zvolila firma na základě studie Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT). Sortiment doplní o sáček na ovoce, zeleninu či pečivo pro opakované použití. Doprodej skladových zásob jednorázových plastových tašek firma očekává v prvních týdnech tohoto roku. „Chceme touto strategií aktivně přispět ke snižování spotřeby jednorázových plastů v České republice," uvedl jednatel Penny Marketu Martin Peffek.
Také Billa s koncem roku přestala prodávat igelitové nákupní tašky a přešla na papírové. Nově nabídne zákazníkům na odnos nákupu tašky z recyklovaného papíru a rozložitelného polypropylenu a na jaře také tašky jutové a textilní. V prodeji budou mimo jiné dvě varianty papírových tašek, a to malá s nosností deset kg za 3,90 Kč a velká s nosností 15 kg za 6,90 Kč.
Obchody Albert od ledna začaly zákazníkům nově nabízet papírové tašky ve třech velikostech. „U té nejmenší očekáváme, že si ji zákazníci oblíbí zejména pro male nákupy v menších prodejnách," uvedl mluvčí řetězce Jiří Mareček.
Co se týká odnosu ovoce, zeleniny či pečiva, Albert zákazníkům umožňuje využít vlastní průhledné sáčky. „V oddělení ovoce a zeleniny záleží pouze na nakupujících, zda sáčky u druhů, které to z hygienických či manipulačních důvodů nutně nevyžadují, využijí. Mnoho zákazníků například na banány nebo další ovoce ve slupce, jako je třeba avokádo, mango, ananas či granátové jablko, sáčky nevyužívá," dodal Mareček.
Obchodníci se v souladu s ekologickými trendy zaměřují na omezení plastů i u svých výrobků. Řada z nich loni uvedla, že do roku 2025 výrazně sníží množství plastů v obalech výrobků svých privátních značek a omezí prodeje například plastového nádobí a dalších plastových produktů.
Zákaz bezplatného výdeje plastových tašek platí v návaznosti na předpisy EU rok. Tenkých sáčků se ale změna nedotkla. Ministerstvo životního prostředí přišlo loni s kampaní #dostbyloplastu do které se zapojilo 17 firem, mezi nimi IKEA, České dráhy, Lidl, Relay či Starbucks. Cílem je zredukovat množství jednorázového plastového odpadu a nádobí a nabídnout alternativy.