Na vrchol Ještědu v Liberci začne téměř po čtvrt roce jezdit kabinová lanovka. Původně měla výluka skončit už před týdnem, za prodloužením bylo řešení problémů spojených se statickou elektřinou při bouřkách. Lanovka začala znovu jezdit dnes v osm hodin ráno.
Odstávka lanovky začala 1. dubna, jedním z důvodů byla výměna zabezpečovacího zařízení. Signál ke komunikaci mezi průvodčím v kabině a strojníkem ve stanici a také k zabezpečení pohybu kabiny se dosud přenášel po laně. Nově je to vzduchem. Změna měla odstranit problémy se statickou elektřinou při bouřkách, což se nestalo. Bouřka při odstávce poškodila i moduly nového komunikačního zařízení. „Tažné a přítažné lano, které tady máme, je po celé délce odizolované. Takže není spojené se zemí a působí to jako velká smyčka, do které se indukuje statická elektřina. Až to dosáhne takové úrovně, že poškodí nějaké zařízení," uvedl řednosta lanovky Vladimír Štěpán.
Podle něj je lanovka v tomto atypická. „Toto dopravní zařízení je na některé věci jedinečné. Ostatní lanovky mají jen jedno lano, a tak s tím problém nemají," uvedl přednosta. Podle něj budou zřejmě muset při každém náznaku bouřky lanovku odstavit. „A lana nějakými zkratovacími tyčemi uzemnit. To je řešení, kdy si myslím, že budeme stát kvůli bleskům více než předtím. Dříve jsme nejezdili jen při bouřkách, když to v podstatě šlehalo kolem. Uvidíme, jak se bude dařit," dodal přednosta.
Lanovka na Ještěd patří mezi nejstarší klasické lanové dráhy, v provozu je přes 85 let. Při této odstávce získala po 43 letech také nový pohon. Dosud měla pohon stejnosměrným proudem, nově je ve strojovně střídavý motor s frekvenčním měničem. Změna pohonu by měla zvýšit spolehlivost provozu, účinnost soustrojí a snížit náklady na energie. Lanovka jede čtyři minuty a drží ji lano o průměru pět centimetrů. Loni se jí svezlo 295.000 lidí. V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem. Délka trati kabinové lanovky dosahuje 1188 metrů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.