Hotovost nechte doma, tady zaplatíte jen kartou nebo skrze mobilní aplikaci. Řeč je o Manifesto Marketu, který má od července svou druhou pobočku. Na nevyužívaném dvoře smíchovského Národního domu se nedávno otevřela nová pobočka dnes už dobře známého projektu, který nemá v tuzemsku obdoby. První pobočka zůstává na Florenci.
Právě bezhotovostní placení dělá Manifesto projektem, který v tuzemsku nemá obdoby. „Po roce od otevření prvního bezhotovostního marketu v České republice jsme s Mastercard partnerem u druhého projektu Manifesto na Smíchově. Cashless řešení Manifesta na Florenci bylo skvěle hodnoceno veřejností i obchodníky samotnými, což reflektuje celkovou situaci na českém trhu a neustále rostoucí popularitu bezkontaktního placení. Věříme, že i Manifesto na Smíchově bude stejně úspěšné a bude sloužit jako inspirace pro moderní řešení dalších projektů,“ řekl Miroslav Lukeš, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko.
A hotovost? Ta tu podle Lukeše nikomu nechybí. „Na začátku se lidé ptali, jak můžeme udělat tržiště, kde není akceptována platba hotovostí. Manifesto ukázalo, že to nejenže není nemožné, ale také že to přijde zákazníkům naprosto přirozené. Zároveň i obchodníci uznávají, že je to perfektně pohodlné. S nadsázkou se dá říct, že večer jen umyjí hrnce, zavřou stánek a jdou domů. Závěrka se mezitím vyjela sama. Odpadá nějaké počítání pokladny, odvedení tržby a nošení peněz do banky, nemluvě o riziku přepadení. Dokonce prodejci přiznávají, že zákazníci utratí víc než při platbě hotovostí,“ dodal.
Na obou místech, jak na Florenci tak na Smíchově, je pro návštěvníky připravena pestrá nabídka, kterou pravidelně doplňují kulturní akce. V plánu je například promítání krátkých filmů o hudbě z celého světa. Hudební program mají letos dramaturgicky v rukou producenti Rock for People „Manifesto udělalo také velký krok k udržitelnosti tím, že začalo veškeré nápoje servírovat do skla, a navíc se připojilo na energii z obnovitelných zdrojů od Nano Energies,“ shrnula mluvčí neziskové organizace reSITE Radka Ondráčková, „transakce probíhají přes naše vlastní elegantní terminály, které jsme nadesignovali pro potřeby našeho marketu společně s Mastercard. Dokonce do nich bude možné zadat bezhotovostně i dýška a pultíky prokoukly. Vedle toho vzniká i předplacená karta, kterou si uložíte do mobilu,“ dodala Ondráčková.
V Manifestu na Florenci je v současnosti devatenáct restaurací a barů a čtyři obchůdky s designem, módou nebo květinářství. Na Smíchově působí dva bary - ten největší ukrývá čtyři měděné tanky na plzeňské pivo a také čepuje APA z Vinohradského pivovaru. Na druhém baru se míchají drinky. „Najdete je snadno - sousedí s brouzdalištěm. Kromě toho je zde šest restaurací, kde najdete od pravých mexických tacos po několik variant tataráků od Zatiší, Poké bowls nebo asijské speciality od Yazu. Jídla, která vás k pivu nejprve možná překvapí, ale pak doslova nadchnou. A parkuje tu roztomilý foodtruck ve starém Citroenu se skvělou kávou a domácími sladkými pochoutkami,“ popsala nabídku mluvčí reSITE.
Za konceptem Manifesta stojí architekt původem z New Yorku Martin Barry. V příštím roce plánuje Manifesto rozšířit na další místa nejen u nás, ale i v zahraničí.
První pobočku na Florenci za loňský rok navštívilo zhruba 650 tisíc lidí. „Lidé si Manifesto oblíbili, populární je také letní kino i hudební večery - zveme dj a kapely třikrát do týdne. Na Smíchově se zopakovala situace z loňského června - od první chvíle si sem našli cestu návštěvníci a první víkend bylo příjemně plno, zkrátka pořádná párty, dokonce i pokřtěná deštěm. Jsme rádi, že se k nám hosté vrací,“ vypíchla Ondráčková.