čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Nová pravidla pro realitní kanceláře by měla více ochránit zákazníky

V souvislosti s realitními kancelářemi si spotřebitelé nejčastěji stěžují na neoprávněně inkasované platby a nedostatky v kvalitě služeb. Nový zákon o realitním zprostředkování stanoví realitním kancelářím řadu povinností, které přispívají k vyšší ochraně zákazníků, a zvláště pak spotřebitelů. Stále však platí, že musíte být ostražití a dobře si rozmyslet, co realitní kanceláři podepisujete.

Dlouho očekávaný zákon o realitním zprostředkování reaguje na řadu problémů na realitním trhu. „Po uplynutí přechodného období nebude moci být realitním makléřem kdokoliv, ale pouze osoba s požadovaným vzděláním a praxí. Realitní zprostředkování bude nutné změnit z živnosti volné na živnost vázanou. Zákon stanoví i povinné pojištění pro případ škody způsobené klientům. A také se zpřísňují pravidla pro úschovu peněz,“ vyjmenovává některé novinky, které zákon přináší, Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Postavení zákazníků posiluje i nově uložená povinnost realitních kanceláří informovat je pravdivě a úplně o vadách nemovitosti včetně vad právních, jako je na nemovitosti váznoucí zástavní právo, věcné břemeno nebo nájem. „Dříve byl za informování o stavu nemovitosti odpovědný prodávající či pronajímatel. Vítáme, že nyní odpovědnost nese realitní kancelář jako odborník, který je za sjednání obchodu placen,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Před nedostatečnou aktivitou realitní kanceláře je zákazník nově chráněn tím, že výhradní neboli exkluzivní zastupování realitní kanceláří může trvat maximálně šest měsíců s možností prodloužení, a dále také tím, že zprostředkovatelskou smlouvu na dobu neurčitou lze vypovědět s nejvýše měsíční výpovědní dobou.

Motivovat realitní kanceláře k lepší práci má také ustanovení o provizi, kdy nově platí, že realitní kancelář na ni nemá nárok, jestliže kvůli jejímu pochybení nebo nedostatečné aktivitě uzavřel obchod sám klient až po ukončení smlouvy s realitní kanceláří. Ovšem zákon umožňuje, aby splatnost provize nebyla vázána na uzavření nájemní nebo kupní smlouvy. Je tak důležité ujasnit si, jak to bude s provizí nebo s rezervačním poplatkem v případě, že nedojde ke sjednání koupě či nájmu.

I přesto, že dochází k posílení práv spotřebitelů, stále platí pravidlo, že si musíte dobře prostudovat smlouvu, kterou s realitní kanceláří podepisujete. Zvláště v případě koupě nemovitosti, kdy se často jedná o životní investici, je vhodné vyhledat služby advokáta a smlouvu nechat zkontrolovat. Můžete tak předejít dohadům ohledně rozsahu služeb poskytovaných realitní kanceláří, ale i rozčarování z podmínek týkajících se placení a vracení provize.

„Původně se uvažovalo, že bude zakázáno, aby smlouva s realitní kanceláří obsahovala jakékoliv smluvní pokuty. To se nestalo, a proto je nutné zůstat ostražití. Na druhou stranu je možné stanovit smluvní pokuty i pro případ, že nebude své povinnosti plnit realitní kancelář, pokud na to přistoupí,“ uzavírá Hekšová.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky realita, dTest, bydlení

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.