Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav

Noc vědců představí v online podobě robota Peppera i simulační figuríny

Letošním tématem Noci vědců je Člověk a robot. Akce se kvůli koronaviru a opatřením přesune do online podoby.

Do programu Noci vědců se v Liberci zapojí technická univerzita i science centrum iQLandia. Díky online podobě na internetu přístupný nejen v pátek, ale až do konce letošního roku, řekl mluvčí univerzity Radek Pirkl.

Univerzita představí třeba simulační figuríny používané ve zdravotnictví. „Jsou ve skutečnosti prošpikované elektronikou a mají blízko k robotům. Jen ožít," řekl mluvčí univerzity. Právě to si mohou účastníci programu na dálku zkusit. Ti otrlejší dostanou také například možnost prozkoumat zákoutí lidského těla na virtuálním pitevním stole.

V rámci programu představí univerzita také humanoidního robota Peppera, který by mohl brzy vyrazit za dětmi i do škol a pomáhat tam třeba s výukou matematiky. „Chytrý je na to dost," poznamenal Pirkl. Odborníci z liberecké techniky představí v rámci Noci vědců také nejnovější trendy v 3D tisku, pracují totiž na tiskárně, která dokáže z cementové směsi vytisknout celou stavbu.

S iQLandií dostanou děti možnost proměnit svůj pokoj na chvíli v laboratoř. Vyzkouší si několik pokusů - třeba jak dostat předmět skrz desku stolu, aniž by se zničila, jak vyrobit nehořlavý balonek, poslušnou plechovku nebo jak přimět míček k levitaci. Zájemci se ale také dozvědí, jak funguje termokamera a co je infračervené záření. Fyzikální zákony si budou moci ověřit na jednoduchých modelech, k jejichž výrobě bude stačit tiskárna, papír a nůžky.

Noc vědců je celorepubliková akce, která se od roku 2005 zaměřuje na popularizaci vědy a techniky. Letos se do ní zapojí kolem 50 českých univerzit, science center a dalších vědeckých a na vědu orientovaných institucí, jako jsou hvězdárny a planetária nebo akademie věd.

Autoři