čtvrtek 5. srpna 2021 Kristián

V Česku máme 35 tisíc e-shopů. Jaká je jejich budoucnost?

Jak pandemický rok změnil obchody? Musely se naučit prodávat přes internet? Jak se v době postcovidové povede kamenným obchodům? Mají tuzemské e-shopy na to, aby uspěly v zahraničí. Proč začínají úspěšné e-shopy využívat stále více fulfillment a co to vlastně je? Miroslav Hanák je spolumajitelem společnosti Authentica, která pracuje pro kamenné obchody i e-shopy, může tedy velmi dobře srovnávat.

Jak se změnil trh v maloobchodu za poslední rok s Covidem?
Obchodníci, kteří prodávali výhradně přes kamenné prodejny zažili ze dne na den stopku a obchod se jim úplně zastavil. Pozitivní trend je, že se mnozí z nich rychle naučili prodávat na internetu.

Změnou také bylo, že velké internetové obchody začaly rozšiřovat svou nabídku a brát pod sebe malé prodejce. Spousta malých dnes prodává své zboží ve velkých e-shopech.

Takže vítězi jsou velké e-shopy, které se dokázaly rychle přizpůsobit změně na trhu?
Progresivní e-shopy, jako je například Alza, Notino nebo Waterdrop ta situace nakopla. Jejich zástupci mluví o tom, že měli Vánoce od března až do konce roku. Nárůst prodeje, který běžně nastupuje před Vánoci, měli prakticky celý rok. Například Waterdrop meziročně vyrostl o 130 % a třeba Rohlík.cz, který obdivuju, musel vyrůst ještě násobně víc. Je určitě jedním z vítězů minulého roku.

Stejně profitovaly i dopravní společnosti nebo platformy, které nabízejí řešení e-shopů, jako je třeba Shoptet.

Co tento trend znamená pro zákazníky?
Najdou víc zboží na internetu a víc produktů ve známých e-shopech. Nakoupí tu už skoro všechno. Menší ztrácejí tržní prostor a samostatnost, exkluzivitu i přímý kontakt s klientem. Osobně si myslím, že to je špatně. Menší sebevědomé e-shopy, které půjdou vlastní cestou, posílí svoji značku a určitě najdou dost věrných zákazníků.

Budou v budoucnu existovat jen e-shopy?
Určitě ne. Oba způsoby prodeje budou fungovat vedle sebe, přirozeně se doplňují. Největší a nejúspěšnější internetoví prodejci ve světě i u nás dokonce otvírají kamenné obchody na nejlepších adresách v centrech velkých měst. A to je další velká změna.

Proč? Není to krok zpět?
Naopak. Je to nejen věc prestiže, ale dává to smysl i obchodně. Když máte hodně výjimečný produkt, chcete ho ukázat i fyzicky. Dělají to dnes všichni, kdo chtějí budovat úspěšnou značku. Nike otevírá 150-200 prodejních míst, buduje vlastní ochody po celém světě. Budoucnost je totiž v poskytování zážitku. Přijdete do prodejny, kde si v novém modelu bot třeba rovnou zahrajete basketbal. Zboží si vyzkoušíte a odnášíte si zážitek. Kontakt se zákazníkem a budování tzv. lovebrandu, to je důvod, proč to firmy dělají.

Jaký je tedy výhled e-shopů?
Úspěšná značka vyžaduje propojení obou světů, on-line i off-line. Prodejna má sloužit k inspiraci, osobní komunikaci se zákazníkem a poskytnutí zážitku. Například Waterdrop potřebuje, aby ho lidi ochutnali, seznámili se s novinkami a odnesli si pozitivní zážitek. Většinu nákupů pak ale udělají na e-shopu.

Jak odhadujete propad nákupů přes internet teď, když se rozvolňuje a zákazníci se vrací do obchodů?
Prodeje určitě spadnou. Vzhledem k tomu, že v Česku aktuálně máme 35 tisíc e-shopů, je asi jasné, že jich dost zanikne. Posílí silní hráči. Díky loňsku mají data o nákupním chování, kontakty na zákazníky, a taky získali lidi, kteří až kvůli pandemii začali nakupovat on-line.

Trend on-line nakupování se tou situací jen urychlil. Jsme teď myslím tak o 3 roky napřed.

Co je třeba k tomu, aby se e-shop udržel?

Úspěch záleží na produktu a na tom, že věříte tomu, co děláte. Každý projekt taky potřebuje dobrý tým a lídra, který ho dokáže táhnout. Ale tak je to ve všem. Důležitá je silná myšlenka, produkt nebo služba, za kterou si stojíte. 

Nový koncept taky potřebuje dostatečné finanční zázemí, aby byl vidět. Je třeba s lidmi mluvit, vysvětlovat, učit a budovat komunitu věrných zákazníků, fanoušků.

Co byste mi poradil, kdybych takový produkt měl?
Pokud jste přesvědčený, že byste s ním mohl a chtěl uspět i za hranicemi Česka, přijďte. Umíme se postarat o veškerou logistiku – vše od skladování, přes vyřízení objednávek a zabalení, až po dodání k zákazníkovi nebo do prodejny. Říká se tomu fulfillment. Vy se pak můžete naplno věnovat tvorbě a zdokonalování produktu a komunikaci se zákazníkem.

Co všechno si tedy pod pojmem fulfillment máme představit?
Je několik úrovní. Standardem je, že přebíráme veškerou logistiku týkajících se zásilek. Zákazník si objedná na e-shopu, my objednávku přijmeme, vyskladníme, zabalíme dle požadavků klienta a odešleme. Prodejce se o nic z toho nemusí starat.

Přidaná hodnota Fulfillmentu by Authentica je, že dokážeme navrhnout i vyrobit nejrůznější krabičky, dárková balení, speciální edice a obaly, adventní kalendáře, stojany na zboží… Děláme to už 15 let a dobře víme, že to je velmi důležitá součást úspěšného prodeje.

V čem je největší výhoda fulfillmentu?
Prodejce neřeší skladové prostory ani personál. V případě našeho autentického fulfillmentu nemusí řešit ani obaly, stojany, formáty speciálních edicí... Nemusí komunikovat s několika různými dodavateli, koordinovat je a přesouvat zboží tam a zpět. Neřeší, jestli má dostatečné skladové prostory ani jestli mu zítra přijdou lidi do práce. Nezdá se to, ale je to hromada starostí, které vás okrádají o čas a energii, které byste mohl věnovat produktu nebo péči o zákazníka.

Jak velký e-shop bych měl mít, aby se mi vyplatilo využívat vaše služby?
To bych nerad zobecňoval, protože jsme měli zákazníka, který na začátku odesílal 500 objednávek měsíčně a dnes je jich víc než 50 000. Nechci říct, že si vybíráme, ale pokud někdo přijde, zvažujeme jeho potenciál. Klient s 500 objednávek je pro nás zajímavý ve chvíli, kdy vidíme, že má dobrý produkt a tah na bránu. Pak mu dokážeme i výrazně pomoct.

Jak to uděláte?
Pomůžeme s rozjezdem. Poskytneme veškeré zázemí i marketingovou podporu. Do zajímavých projektů jsme ochotní i investovat a pomoct jim vyrůst. Ale nenabízíme jen peníze, dokážeme to odpracovat. Pokud má někdo perfektní značku, ať se věnuje jejímu rozvoji a komunikaci se zákazníky a my se postaráme o to, co umíme – skladování, balení, distribuce…prostě veškerá logistika. Máme letité zkušenosti s velkými firmami i s malými, které, také díky nám, vyrostly. 

Je tato služba běžná v jiných zemích?
Fulfilllmentovou velmocí jsou Spojené státy. E-shopy ho tam využívají automaticky. V Evropě už je taky delší dobu standardem. V Česku ještě před časem fulfillment nikdo neznal nebo se o něm moc nemluvilo. Díky pandemii a rozvoji on-line prodeje však zaznamenal enormní nárůst. Trh fulfillmentu kopíruje trh e-shopů a je na něm závislý.

Co je tam jejím standardem?
Veškerá logistika, kterou jsem už zmiňoval. Naší přidanou hodnotou je marketingová podpora a kompletní služby týkající se balení a prezentace zboží.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Authentica

Štítky rozhovor, Authentica, Miroslav Hanák, e-shop

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.