Počasí dnes5 °C, zítra4 °C
Pátek 15. listopadu 2024  |  Svátek má Leopold
Bez reklam

Jak reagovat, když vám v současnosti dorazí oznámení o zvýšení ceny za dodávky energií?

Na spotřebitelskou poradnu dTestu se v posledních dnech obracejí desítky spotřebitelů s dotazy k postupu dodavatelů energií, kteří jim sdělují, že jsou nuceni zdražit dodávky elektřiny nebo plynu i u smluv s garantovanou cenou na dobu určitou. Mají na to dodavatelé právo? Co má spotřebitel v takové situaci udělat?

Mnoho dodavatelů energií právě informuje své zákazníky o nutné změně ceníku s odůvodněním, že za současné situace raketového růstu cen už nejsou schopni dodávat energie za původních podmínek, které slíbili při uzavření smlouvy. „Spotřebitelé jsou zmatení. Očekávali, že uzavření smlouvy na dobu určitou s fixovanou cenou je právě před takovými cenovými výkyvy ochrání,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Podstatou sdělení dodavatele je, že ceny energií se výrazně zvyšují, a spotřebitel tak může volit mezi akceptací zvýšení ceny a možností od dodavatele odejít, což je právo, které mu v takové situaci dává zákon.

Dodavatelé obvykle nemají právo měnit ceny u smluv uzavřených na dobu určitou s pevně garantovanou cenou. „Například společnost Europe Easy Energy oznámila zvýšení ceny od 1. listopadu 2021, přičemž současně poučila spotřebitele o právu od smlouvy odstoupit nejpozději 10. den přede dnem zvýšení ceny. To je zákonem předvídaný postup pro takový případ,“ řekla Eduarda Hekšová. A pokračuje: „Ale klademe si otázku, zda je změna cenového plánu u fixované ceny oprávněná. Přesto, že dodavatel takovou možnost v ceníku i v obchodních podmínkách předvídá, může to být pro spotřebitele překvapivé ustanovení, o což by se mohl v případném sporu s dodavatelem opřít.“

Spotřebitelská organizace dTest radí spotřebitelům i v situacích spojených se změnou dodavatele. Více informací se dozvíte v brožuře Jak se vyznat v energetice, kterou si lze stáhnout zdarma na webu. Řešíte-li konkrétní problém, neváhejte se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu.

Jsou-li spotřebitelé v této situaci, musejí se rychle rozhodnout, co pro ně bude dále nejvýhodnější. Mohou se pokusit trvat na původně slíbené fixované ceně, což může vést i ke sporu s dodavatelem. Nebo mohou využít této situace k opuštění dodavatele, s nímž nejsou spokojeni. „Doporučujeme srovnat si ceny různých dodavatelů ve srovnávačích dostupných na webových stránkách Energetického regulačního úřadu a dohodnout se s novým dodavatelem. Teprve potom je vhodné odstoupit od smlouvy s tím stávajícím. Pokud spotřebitel pouze odstoupí od smlouvy a neuzavře smlouvu jinou, může se nechtěně dostat do režimu neoprávněného odběru. Dodávka od nového dodavatele by totiž měla plynule navazovat na tu původní,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

S ohledem na současnou turbulentní situaci na trhu s energiemi lze očekávat, že v nejbližší době budou nuceni ceny elektřiny a plynu zvedat i další dodavatelé. Proto pomáháme spotřebitelům nalézt účinná opatření vedoucí ke snížení spotřeby energií v domácnosti. Spotřebitelé se mohou na dTest obrátit pro radu na telefonním čísle 222 767 224 nebo na webu.

Ohodnoť článek

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Štítky Liberecký, energie, DTest, spotřebitel, právo, Europe Easy Energy a.s., Energetický regulační úřad

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jak reagovat, když vám v současnosti dorazí oznámení o zvýšení ceny za dodávky energií?  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.