Zažil to asi každý. S radostí v očích rozbalujete pod vánočním stromkem dárek. Rozvážete mašličku, roztrhnete balicí papír a v tu chvíli se úsměv vytratí. Vykoukne na vás dárek, po kterém jste netoužili. Nebo jste ho chtěli v jiné barvě, velikosti, verzi... Víte ale, jak s takovým nevhodným dárkem naložit a kdy a jak ho můžete vrátit?
V posledních letech se nákup dárků přesouvá na internet. Místo v kamenných obchodech tak nakupujeme zejména v e-shopech. To také znamená, že kupní smlouvu uzavíráme s různými e-shopy na dálku. To je při vracení zboží bez reklamování vady či nějakého nedostatku ta základní informace. U smluv uzavřených prostřednictvím dálkové komunikace nebo mimo obchodní provozovnu prodejce platí totiž pro spotřebitele výhodnější podmínky, a to možnost odstoupení od kupní smlouvy bez uvedení důvodu do 14 dnů od převzetí zboží.
Tato lhůta je stanovena přímo zákonem a postačí, pokud naše rozhodnutí prodejci během této lhůty odešleme, ideálně písemně s dokladem odeslání. Navíc máme možnost zakoupené zboží odeslat během následujících 14 dnů od okamžiku odstoupení od smlouvy. „Času je tedy dostatek, ale doporučujeme učinit oba kroky zároveň a prodejci odeslat společně s odstoupením i samotné zboží,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Pokud jsme zboží platili prostřednictvím platební karty, je právě tohle i způsob, jakým by nám obchodník měl peníze při odstoupení od smlouvy vrátit. V případě, že platba proběhla v hotovosti, pak by nám měl prodejce vrátit hotovost. dTest upozorňuje, že pokud s tím spotřebitel výslovně nesouhlasí, není při odstoupení od smlouvy v zákonem stanovené lhůtě možný jiný postup, tedy ani náhrada peněz v poukázkách, poskytnuté slevě na další nákup atp.
Oproti tomu při běžném nákupu v kamenném obchodě jen tak bez důvodu od uzavřené smlouvy odstoupit nelze. Pravdou ale je, že v době předvánoční často i běžné provozovny uvádějí možnost zakoupené zboží vrátit např. do 30 dnů od nákupu nebo do konce ledna dalšího roku atp. „V takových případech si ale musíme dát pozor na to, že na vrácení zboží se může vztahovat celá řada dalších podmínek, které si prodejce může určit,“ upozorňuje Hekšová. Pokud podmínky již nejsme schopni splnit, např. odstřihli jsme cenovku, nemáme originální obal nebo účtenku, tak zákon nám pomůže už jen podpůrně a s prodejcem se budeme muset dohodnout. Součástí takové dohody už může být, že dostaneme například voucher na hodnotu našeho původního nákupu.
Ani při nákupu vánočních dárků nám samozřejmě nic nebrání reklamovat zboží, které se ukáže jako vadné. Na vrácení zboží a požadování opravy, případě výměnu zboží anebo jako poslední možnost vrácení peněz máme vždy obvyklých 24 měsíců od okamžiku jeho převzetí. U reklamace je nutné vždy jasně specifikovat, v čem je problém, jaké řešení požadujeme a k jakému dni reklamaci uplatňujeme. Prodejce musí potvrdit, že reklamované zboží přijal, pokud je to na místě, pak vám vystaví reklamační protokol, a s vyřízením reklamace musí být hotov během následujících 30 dnů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.