V prostorách pražské výstavní síně Mánes se začátkem listopadu sešli zástupci mikro a malých podniků, aby společně se zástupci společnosti Mastercard stáli u spuštění unikátního programu Strive Czechia. Tato iniciativa má během tří let pomoci 250 tisícům českých mikro a malých podniků v rozvoji v digitální ekonomice. Mezi hlavní cíle programu patří rozvoj financování drobného podnikání nebo podpora využívání digitálních nástrojů.
Mikro a malé podniky tvoří valnou většinu české ekonomiky, protože do této kategorie se řadí 19 z 20 firem v České republice a zaměstnávají téměř polovinu pracujících lidí. Využívání moderních technologií včetně digitalizace není potřeba zdaleka jen ve velkých společnostech, ale také právě v malých podnicích, kterým pomáhá růst.
Program Strive Czechia vznikl, protože jeho iniciátoři jsou si dobře vědomi faktu, že mikro a malé podniky se ve snaze digitalizovat velmi často potýkají s problémy a překážkami, kterými mohou být například vysoké náklady nebo nejistota zvolení správné technologie.
„Pandemie zcela zřetelně ukázala zranitelnost malých podniků, a zejména těch, které vlastní ženy. Stejně jasně ukázala i význam digitalizace. Když malým podnikům v České republice digitalizaci usnadníme, můžeme významně přispět k tomu, aby podnikatelé na okraji zájmu, a především pak podnikatelky, měli přístup k finančním službám nezbytným pro jejich růst,” řekla na pódiu seniorní viceprezidentka pro společenské dopady na mezinárodních trzích z Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard Payal Dalal.
Ještě před oficiálním spuštěním programu se na pódiu prezentoval výsledek studie Strive Czechia Barometer, která zjistila, že podniky vedené ženami se musejí potýkat s větším množstvím překážek než podniky vedené muži.
„Ženy podnikatelky pociťují větší potřebu služeb v oblasti osobního rozvoje a znalostí, jako jsou školení digitálních a manažerských dovedností. K dosažení větší míry odolnosti jejich podnikání a posílení růstu vyjadřují větší potřebu v oblasti finanční a všeobecné podpory. Jednou z cest, jak celému segmentu mikro a malých podnikatelů nabídku těchto služeb systematicky doručit, je právě iniciativa Strive Czechia,“ řekl k výsledkům studie viceprezident Hospodářské komory Tomáš Prouza.
Nejčastějšími překážkami pro české podnikatele jsou náklady, nejistota ohledně reálných přínosů moderních technologií, a obavy, že digitální řešení nejsou pro malé podniky vhodná. Téměř dvě třetiny dotazovaných uvedly, že by ocenily rady od jiných podnikatelů v segmentu. Stejné množství respondentů uvedlo, že by uvítali platformu, která by jim umožňovala zjistit, které z moderních technologií nejlépe odpovídají potřebám jejich podnikání.
Hlavními cíli programu Strive Czechia jsou rozvoj financování drobného podnikání, podpora využívání digitálních nástrojů a rozvoj sítí a znalostí. Program navíc bude věnovat zvláštní pozornost podnikům vlastněným či vedeným ženami a bude rovněž podporovat podniky vlastněné či provozované podnikateli, kteří byli vlivem válečného konfliktu donuceni odejít z Ukrajiny a rádi by restartovali své podnikání v České republice.
„Oficiální spuštění programu máme za sebou a teď skutečně začíná ta reálná práce, protože teď musíme zajistit, aby se ambiciózní cíle, o kterých jsme dnes mluvili, staly realitou a aby z nich mohli podnikatelé a živnostníci benefitovat,“ uvedl těsně po slavnostním zahájení generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
„Program Strive bude přispívat v celé řadě oblastí, dovolím si vyzdvihnout přístup k mentoringu nebo k digitálním nástrojům, lepší přístup k nástrojům a financování, ale součástí programu Strive bude také školení různých dovedností,“ doplnil Čarný. Program Strive Czechia je součástí celosvětového programu Strive, který podporuje Centrum pro inkluzivní růst společnosti Mastercard.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.