Stále velké množství domácností, které dávají více než 30 procent ze svých příjmů na náklady na bydlení, nevyužívají možnosti žádat o státní příspěvek na bydlení. Přitom jeho průměrná výše se pohybuje mezi čtyřmi a pěti tisíci korunami. Člověk v tísni proto vede informační kampaň zaměřenou právě na tuto konkrétní pomoc a poradenství své help linky 770 600 800.
Obrátit se o radu sem mohou například senioři, kteří si nevědí rady či rodiny, kterým se náhle zvedly náklady na nájemné, vodu či energie a podobně.
Příspěvek na bydlení byl na konci loňského roku vyplacen podle údajů ministerstva práce a sociálních věcí 228 tisícům lidí. „Jenomže dalších více než půl milionu domácností nárok na příspěvek má, ale z nejrůznějších důvodů ho nečerpá. Stojí za tím nevědomost nebo domněnka, že nesplňují podmínky, ale i nižší kompetence či stud. Přitom průměrná výše příspěvku se nyní pohybuje mezi čtyřmi a pěti tisíci korunami měsíčně, tedy sumou, která rozhodně stojí za řeč,“ upozorňuje vedoucí programu Dluhové poradenství Daniel Hůle.
Přitom nejméně využívají možnost čerpat příspěvek domácnosti, ve kterých žijí důchodci, pouhých 38 procent. Oslovováni jsou ale i samoživitelé nebo nízkopříjmové rodiny. Ti všichni se mohou v nouzi obrátit na help linku 770 600 800, kde je tým vyslechne a poradí, jak konkrétní situaci nejlépe řešit. Na základě příjmů a výdajů spojených s bydlením poradce může spočítat, jestli má klient nárok na příspěvek, jak vysoký by mohl být a poradí, kde a jak si o něj zažádat. V komplikovanějším případě může propojit i s pracovníkem Člověka v tísni v terénu. Organizace k tomu zřídila i speciální webové stránky jakprezitdluhy.cz, na kterých si můžou zájemci vyhledat přímo člověka, který mu poradí v místě jeho bydliště.
„Příspěvek na bydlení považuje Člověk v tísni za nejúčinnější pomoc a prostřednictvím sdělovacích prostředků na to upozorňuje dlouhodobě. V tuto chvíli se snaží cílit i na lidi, kteří ale třeba nesledují denní zpravodajství v televizi nebo na internetu, žijí osaměle, mohou být imobilní a vyplňování formulářů vzdávají už předem, protože jsou pro ně příliš složité. A na větší pomoc vytížených pracovníků úřadů práce se mohou stěží spolehnout,“ doplňuje Hůle.
Člověk v tísni se setkává i s případy, kdy je žadatel o příspěvek na bydlení na úřadě neprávem odmítnut. Jako pan Vladimír z Brna. „Když jsem si podával žádost na úřadu práce a zmínil jsem, že bydlím v družstevním bytě, úřednice mi řekla, že v tom případě nárok na příspěvek nemám, a rozloučila se,“ líčí. Nedalo mu to však a rozhodl si to ověřit na naší help lince. „Ujistila jsem ho, že se paní za přepážkou zmýlila. Spočítala jsem, že má nárok až na 1 200 korun měsíčně a že tedy má určitě smysl, aby zašel na úřad znovu,“ popsala poradkyně Monika Ježíková.
Informační kampaní chce Člověk v tísni oslovit také ty, kteří sami potíže s výdaji za bydlení nemají, ale mohli by je mít jejích blízcí. „Jde o střední generaci, jejichž rodiče mohou mít potíže, se kterými nechtějí být na obtíž svým dětem. Následkem může být jejich zbytečné zadlužení. Doporučujeme, zeptejte se rodičů, babičky, dědečka, v jaké jsou situaci, společně se můžete případně obrátit pro radu na naši help linku,“ upozorňuje vedoucí help linky Renata Bořkovcová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.