Kampaň Suchej únor chce letos účastníky kromě měsíčního nepití alkoholu motivovat i ke zdravějšímu životnímu stylu. Oslovit chce více než milion lidí, loni se zapojilo asi 14 procent populace. Těm, kteří ji podpoří i finančně, nabídne on-line cvičení, měsíční členství v aplikaci k hubnutí nebo volné jízdy na sdílených kolech.
„Celá ta myšlenka je o tom, že si mám uvědomit, že alkohol je nebezpečná návyková látka. Že alkohol ničí lidský organismus a zapříčiňuje řadu onemocnění, má vliv na vznik rakoviny," řekl k tomu ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). „Když snížíte konzumaci alkoholu nebo nebudete pít alkohol, tak pro své zdraví uděláte mnoho, to je ta myšlenka Suchého únoru," dodal.
Loni se podle odhadů zapojilo do kampaně asi 900 tisíc lidí. „Podařilo se nám tisíce lidí přimět k tomu, aby si svůj vztah k alkoholu otestovali," uvedl odborný garant Josef Petr. Podle něj více než polovina lidé méně pije ještě několik měsíců po skončení února bez alkoholu.
Na jednoho obyvatele České republiky připadla v roce 2021 podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) spotřeba 7,1 litru čtyřicetiprocentního alkoholu a 20,8 litru vína, v obou případech to byl meziročně mírný nárůst. Spotřeba piva na jednoho obyvatele předloni činila 135,4 litru, proti roku 2020 klesla o 4,5 litru, vyplývá z informací ČSÚ. Nakročeno k rizikové konzumaci alkoholu má v ČR podle ministerstva zdravotnictví 1,5 milionu lidí. Následky zdravotní, sociální i hospodářské stojí podle dřívějších informací MZd 56 miliard korun ročně.