Aktuálně

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Bylo tričko vyprané? Novinka z Technické univerzity pomůže módním e-shopům

Autoři | Foto TUL

Snadno použitelná, levná a ekologická. Taková je novinka v podobě štítku na textil, který vytvořili na Technické univerzitě. Pomoci by měla e-shopům, které prodávají oblečení.

Speciálně vyrobené štítky e-shopům u vráceného zboží prozradí, zda jej kupující doma vypral. „Někteří zákazníci si objednají oblečení, nosí ho, pak vyperou a pošlou zpět v zákonné lhůtě 14 dní s tím, že zrovna tento kousek se jim do šatníku nehodí. E-shopy nemají moc šancí prokázat, že oděv už zákazník nosil a pral, což je proti pravidlům pro vrácení zboží,“ vysvětlil mluvčí TUL Radek Pirkl.

Barevná vlákna z bavlny pokrývají okolo 5 procent štítku. Jsou levná, jednoduše realizovatelná a na štítek nanášena ekologicky nezávadným pojivem.

A právě na takové zákazníky mohou e-shopy vyzrát při použití speciálně upraveného štítku na oděv. Díky tomu mohou prodejci výrazně ušetřit, jelikož vypraný vrácený oděv je v podstatě neprodejný. „Řešení problému u nás poptávali přímo majitelé e-shopů. Bylo jasné, že musíme přijít s řešením jednoduchým, které lze snadno a bez velkých nákladů zapojit do výrobního procesu oděvu,“ vysvětlil Jiří Militký z katedry materiálového inženýrství.

Inspirací byly bankovky

Pro liberecké inženýry se inspirací pro štítky staly bankovky. „Jejich papír v sobě také nese drobná barevná vlákna, což je ochrana ztěžující případné falšování. V bankovkách jsou ale vlákna pevnou součástí papíru a nelze je vymývat a vyprat,“ sdělil další z autorů Jakub Wiener. Naopak u štítků se drobná vlákna během jediného vyprání vymyjí.

Podle autorů takzvaného Vizuálního indikátoru praní textilního výrobku jde o jednoduchou technologii, kterou ale lidé nezvládnou snadno a levně napodobit doma. Navíc může být užitečná nejen prodejcům, ale i koncovým zákazníkům. „I pro ně může být při nákupu určující informací, zda tričko nebo kalhoty už někdo nosil a vypral,“ dodal Pirkl.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky TUL, štítek, ekologie, textil, oděv

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.