Počasí dnes17 °C, zítra19 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Ředitel Pivovaru Svijany hodnotí uplynulý rok

PR článek

Roman Havlík, ředitel společnosti Pivovaru Svijany hodnotí uplynulý rok a shrnuje všechny inovace, které minulý rok v pivovaru proběhly. Zaměříme se na udržitelnost provozu a solární energii. Nové ekologické balení piva v TopClip a stále kvalitní a české suroviny pro výrobu piva.

Na začátku roku bývá obvyklé bilancovat průběh toho předchozího. Jaký byl pro vás z ekonomického hlediska?
Několika oborům uplynulé období přálo a dařilo se jim dramatiky zvyšovat zisk, ale pivovarnictví k těmto vítězům doby mohutné inflace rozhodně nepatřilo. Také pro náš pivovar byl loňský rok z hospodářského hlediska dalším velmi složitým obdobím, v němž jsme se museli vyrovnávat s mnoha nejrůznějšími negativními vlivy, v první řadě samozřejmě s inflačními tlaky. Za celý rok jsme navzdory tomu vyrobili celkem 659 tisíc hektolitrů piva, tedy o jedno procento více než v roce 2022. Pokračující mírný pokles prodeje sudového piva se nám naštěstí dařilo vyrovnat vyšším prodejem piva baleného, ale také vyšším objemem exportu. V těchto relacích se pohybovaly i naše hospodářské výsledky. 

Letošní rok je v celé společnosti o energetických úsporách. Daří se vám zvyšovat energetickou soběstačnost?
Zvyšování energetické soběstačnosti jsme si již před dvěma lety stanovili jako jednu z priorit a loni jsme pak přikročili k rozsáhlé investici do instalace solárních panelů na střechy pivovarských budov. Aktuálně nám panely ročně pokrývají kolem sedmi procent spotřeby pivovaru, a to velmi vhodně nejvíce právě v létě, kdy potřebujeme provozy intenzivně chladit a máme špičku spotřeby elektrické energie. Nezanedbatelný je také ekologický přínos solárů: dosud nám vyrobily 172 MWh elektrické energie, což z hlediska ochrany klimatu představuje úsporu 66,6 tun CO2, tedy podle dostupných srovnání ekvivalent 1987 vysazených stromů. Vedle solární energie zlepšujeme naši energetickou bilanci také spalováním bioplynu z vlastní čistírny odpadních vod v kogenerační jednotce. S investicemi do obnovitelných zdrojů energie budeme z ekonomických i ekologických důvodů rozhodně dále pokračovat.

Na čem se snažíte ušetřit? Na výrobě, na provozu, na surovinách?
Nedíváme se na celkovou bilanci pohledem úspor, ale spíše racionalizace. Náš provoz nebyl nikdy v žádném bodě nehospodárný, takže jde spíše o omezení dopadu vnějších negativních cenových vlivů, zejména nákladů na energie. Z tohoto důvodu přistupujeme k investicím do energetické soběstačnosti, o nichž jsme již hovořili, nebo k dílčí modernizaci výrobního zařízení.

Spíše bych tedy vaši otázku převedl na to, na čem nešetříme. Žádné šetření nepřichází do úvahy na surovinách nebo tradiční technologii výroby českého piva, protože by to přímo odporovalo naší filozofii. Zakládáme si na tom, že pivo jako již jeden z mála pivovarů vaříme tradičním výrobním postupem tzv. dvourmutového způsobu vaření, kvašení v otevřených kádích a dlouhodobého zrání piva v ležáckých sklepích. Je to sice nákladnější než moderní postupy s využitím cylindrokónických tanků, které využívá většina ostatních větších a velkých pivovarů, ale výsledkem je poctivé české pivo, na které jsou od nás naši zákazníci a fanoušci zvyklí. Nešetříme ani na surovinách: používáme většinou humnový slad z malých českých a moravských nezávislých sladoven, vodu z vlastních studní a vysoce kvalitní chmel z vlastních chmelnic, do nichž také průběžně investujeme. A samozřejmě nešetříme ani na lidech: našich zaměstnanců si velice vážíme a vedle mnoha různých benefitů se jim inflaci snažíme odpovídajícím způsobem kompenzovat. Letos jim k pravidelnému každoročnímu termínu 1. dubna plánujeme zvýšit mzdy v průměru o osm procent.

Osvědčil se vám 100% recyklovatelný obal se šesti plechovkami, se kterým jste vloni přišli? Jak ho přijali zákazníci? V obchodech jsou spíše vidět samostatné plechovky.
Naše prodejní čísla to, co říkáte, nijak nepotvrzují, naopak. Papírový šestipack TopClip je nejen ekologický, ale také velmi praktický. Manipulace s ním vyžaduje možná trochu cviku, ale po něm může každý ocenit, jak jednoduše se přenáší a jak snadno z něj lze po vychlazení vyloupnout jednu nebo více plechovek, zatímco ostatní v něm dál pevně drží. Inovativní obal, který získal řadu různých ocenění, jsme zavedli i na přání prodejců jako náhradu smršťovací fólie, která je nejen méně praktická, ale také neekologická. Zatím jsme měli v zásadě jen pozitivní reakce a prodej plechovek v tomto balení má trvale rostoucí tendenci.

Pokud se týká piva, tady nějakou novinku pro letošní rok nechystáte? V loňském roce jste příjemně překvapili s Pivem přímo ze sklepa...
Prakticky každoročně jsme v posledních letech představovali nějakou novinku, bez níž si naši fanoušci, ale ani my nabídku pivovaru neumíme už ani představit. To se týká třeba exkluzivního sudového ležáku Šlik, vámi zmíněného originálního řemeslného ležáku PIVO PŘÍMO ZE SKLEPA nebo stále širšího sortimentu moderních nealkoholických nápojů. V letošním roce si připomínáme 460 let od založení svijanského pivovaru, jednoho z nejstarších pivovarů v českých zemích, a toto významné výročí si připomeneme řadou různých akcí a oslav, na nichž si připijeme výroční edicí sezónního piva Svátek.

Od prvého ledna došlo ke zvýšení DPH na točené pivo. Jakým způsobem se tato skutečnost projeví na vaší produkci?
České pohostinství určitě čeká hodně obtížný rok, ale jak moc obtížný, to si netroufám odhadovat. Velká část hostinských již zvýšení DPH promítla do cen, nyní musíme vyčkat, jak to zákazníci přijmou. Ovšem už loni byl prodej sudového piva o několik procentních bodů nižší než v roce 2022, a vyšší ceny tento trend s největší pravděpodobností dále posílí, což není v zájmu ani hostinských, ani nás a vlastně ani z hlediska příjmů státního rozpočtu, kvůli nimž se vláda pro toto zvýšení rozhodla.

Pokud jde o odhad celkové produkce našeho pivovaru, věříme nicméně, že i za těchto nepříliš příznivých podmínek mírně poroste. Určitému dalšímu snížení podílu sudového piva se nejspíše nevyhneme, což říkám s velkou lítostí, ale stejně jako loni by nám to měl kompenzovat nárůst prodeje baleného piva a exportu.    

Budou lidé méně navštěvovat hospody a zvýší se spotřeba lahvového a plechovkového piva? Nezmizí postupně pivní dědictví, kterým jsme se proslavili po světě?
Jde o dlouhodobý trend, v němž s jistým odstupem kopírujeme vývoj v zemích na západ od nás. I přes pozvolný pokles konzumace piva v restauracích však pohostinství v jiných zemích nezaniká a jistě nezanikne ani u nás. Osobně jsem v této věci spíše optimista, v Česku je stále mnoho lidí, kteří mají pivo moc rádi a také mu rozumějí. K dobrému a dobře ošetřenému čepovanému pivu se budou určitě pořád vracet, i když třeba ne v takové míře, a tak často jako dříve.

Z naší strany jsme – a vždy jsme byli – připraveni majitele restaurací a hostinské podporovat a všemožně jim pomáhat. Dostatečně jsme to myslím prokázali třeba během covidové krize a samozřejmě v tom budeme ze všech sil pokračovat. Nejvíce však bude záležet přímo na provozovatelích restaurací a hostinských, zda dokážou nabídnout takový koncept a takový standard služeb, aby za ně jejich zákazníci byli ochotni vyšší ceny platit. Nebudou to mít jednoduché, ale věřím, že to zvládnou.   

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Pivovar Svijany

Štítky svijany, pivo, pivovar, havlík

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Petr Křapka

Svijanské pivo je nejlepší pivo plzeňského typu u nás. Díky a jen tak dál.

Středa, 31. ledna 2024, 09:31Odpovědět

Ředitel Pivovaru Svijany hodnotí uplynulý rok  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.