Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Sobota 21. prosince 2024  |  Svátek má Natálie
Bez reklam

Jaká lanovka povede na Ještěd? Existuje šest variant, stavět se má nejdříve v roce 2026

Šest variant obnovy lanovky na Ještěd představila studie proveditelnosti od kanceláře SIAL. Ta posoudila tři varianty ve stávající délce lanovky a tři prodloužené ke konečné tramvaji. Nyní tak existují varianty kyvadlové lanovky v podobném duchu, jako byla ta původní, oběžné s kabinkami a takzvané tramvaje, tedy jedné velké kabiny, která by jela nahoru a poté dolů. Nyní se bude studie připomínkovat, podle té nejoptimističtější varianty by se pak mohlo začít stavět v roce 2026. Jednotlivé varianty SIAL představil na veřejném projednávání v kině Varšava.

SIAL posuzoval také variantu, že by se lanovka obnovila v původních parametrech, tedy tak, jak fungovala před tragickou nehodou. To ale podle architektů není možné. „Dnešní normy nedovolí lanovku obnovit ve stávajících parametrech,“ řekl náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Ješeta. Původní kabinky také podle architektů mají krátké závěsy.

A tak se budou posuzovat tři varianty lanovky v původní délce a tři stejné varianty, ale prodloužené až ke konečné tramvaje. První varianta počítá s kyvadlovým provozem. Tedy dvěma kabinami pro 50 a v prodloužené variantě 70 osob tak, jak jezdily dříve, ale v parametrech současných norem. Druhá varianta by byla oběžná s dvanácti a v prodloužené variantě se sedmnácti kabinkami pro deset osob. Třetí varianta je variantou takzvané tramvaje. Na Ještědu by jezdila jediná kabina pro 80 a v delší variantě pro 100 lidí.



Jednotlivé varianty by pak vyšly od 290 do 500 milionů, lišily by se i náklady na její provoz od 520 tisíc do 1,5 milionu korun. Žádné vizualizace ale zatím k dispozici nejsou. „Ve studii šlo především o technické parametry, vizualizace budou až v další etapě,“ řekl Jiří Buček ze SIALu.

Studie proveditelnosti se nyní bude připomínkovat, město čeká návrhy i od obyvatel město, pro které na webu města spustilo záložku, kde mohou dotaz položit a kde je i zveřejněná celá studie.

Která varianta bude vybrána, to ale zatím jisté není, lidé na veřejném projednávání se ale spíš klonili k původní délce lanovky, tedy bez jejího prodloužení ke konečné tramvaje. „Máme to spojené s výletem,“ uvedla jedna z příchozích. „Ta oběžná ani náhodou, kyvadlová a tramvaj, to je ke zvážení. Hlavní ale je co nejrychleji rozhodnout,“ dodal další.

Všechny varianty by ale měly časově být podobné. „U všech variant musíme projít stejným procesem. Časově z hlediska přípravy neuspoříme žádný čas,“ upřesnil náměstek primátora Jiří Janďourek (Starostové pro LK)

Primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro LK) uvedl, že by chtěl mít variantu vybranou do konce března. Připomínky a podněty k nim mohou lidé posílat do konce února. Kdy se ale začne stavět, to jasné není. „Při nejoptimističtější variantě by zahájení stavby mohlo být na podzim roku 2026,“ řekl primátor. Jednat se také bude ještě o tom, jestli bude investorem lanovky město, nebo najde investora, který by lanovku postavil a provozoval. „Může na tom vydělat peníze a pak nám to po letech předal,“ uvedl.

Případné datum by ale mohla prodloužit případná architektonická soutěž. „Uvědomujeme si, že to je náš brand, značka města. Pokud bychom chtěli dospět v nejoptimálnější variantě začít na podzim 2026, architektonická soutěž to prodlouží o rok. O tom se musíme rozhodnout,“ řekl Janďourek.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Luboš Vrabec

Štítky lanovka, ještěd, liberec, české dráhy, varianty, studie proveditelnosti

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Milan Starec

Pro původní typ lanovky v její stávající trase se vyjádřilo 1526 občanů kraje v petici, která byla včera předána primátorovi během diskusní části. Věříme, že město tento silný hlas vezme v potaz. Pokud se rozhodne pro prodlouženou variantu k tramvaji, měla by být spolu se stavbou nové lanovky zrekonstruována do původní podoby i budova současní dolní stanice, aby v ní mohlo vzniknout Muzeum lanové dráhy na Ještěd 1933-2021.

Středa, 14. února 2024, 10:45Odpovědět

Jaká lanovka povede na Ještěd? Existuje šest variant, stavět se má nejdříve v roce 2026  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.