Státní zástupce vyhověl dvěma z pěti stížností proti zahájení trestního stíhání v souvislosti s tragickým pádem kabiny lanovky na Ještěd v Liberci. Z obecného ohrožení z nedbalosti jsou nadále obviněni tři lidé, stíháni bylo zastaveno u jedné osoby a firmy, což byly České dráhy jako vlastník lanovky. Obžaloba zatím podána nebyla. Vyšetřování pokračuje, je třeba doplnit další důkazy, řekl náměstek okresní státní zástupkyně v Liberci Kamil Látr. Při neštěstí zahynul 31. října 2021 průvodčí v jedné z kabin.
Stížnost proti usnesení o zahájení trestního stíhání si podali všichni obvinění. „Tři stížnosti fyzických osob jsem jako nedůvodné zamítl. Jedné stížnosti fyzické osoby jsem vyhověl a její trestní stíhání jsem zrušil. Stejně tak jsem vyhověl stížnosti právnické osoby a i její trestní stíhání jsem zrušil," uvedl Látr.
Všem třem obviněným hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti trest od tří do osmi let. „Za vinu je jim kladeno zejména porušení důležitých povinností vyplývajících z jejich zaměstnání a funkcí tím, že v rozporu s předpisy a s technickou dokumentací, které stanovují mimo jiné podmínky pro provoz této lanové dráhy, byla dráha Horní Hanychov-Ještěd vědomě provozována," uvedl již dříve regionální mluvčí policie Vojtěch Robovský. Státní zástupce odhaduje, že vyšetřování potrvá ještě měsíce.
Při havárii v říjnu 2021 spadla po přetržení tažného lana jedna ze dvou kabin visuté lanovky a zemřel průvodčí. V kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím v druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Průvodčí aktivoval záchrannou brzdu a kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici, zastavil. Z kabiny pak museli cestující vyprostit hasiči.
Dvoukabinová visutá lanovka začala jezdit na Ještědu v roce 1933. Ročně přepravila v posledních letech před nehodou dvěma svými kabinami kolem čtvrt milionu cestujících.
V její devadesátileté historii se tažné lano přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění s dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky. Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce mezi lety 1971 a 1974. Původní i nová lanovka fungovaly na podobném principu, ale systém jištění byl rozdílný. Po rekonstrukci v 70. letech zůstalo lanovce po jednom tažném a přítažném laně, dostala čelisťovou brzdu s třemi různými prvky aktivace, z toho dva byly automatické. Oba ale byly v minulosti odstraněny. Průvodčí sice byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.