Počasí dnes22 °C, zítra23 °C
Pondělí 29. dubna 2024  |  Svátek má Robert
Bez reklam

Auta, telefony i chytré hodinky stále častěji volají při nehodách pomoc. Někdy je ale výjezd IZS zbytečný

Koncem března vyjížděli krajští hasiči v brzkých ranních hodinách k dopravní nehodě na Semilsku u Lomnice nad Popelkou. Osobní auto tam u Košova spadlo do zhruba tři metry hlubokého propustku. Pomoc „zavolalo“ samo auto, prostřednictvím systému eCall.

Zraněný člověk ještě před příjezdem hasičů vůz opustil, ti pak na místě provedli protipožární opatření a vyproštění vozidla za pomoci vyprošťovacího automobilu ze Semil.

Že na místo nehody či jiné akutní události přivolá pomoc Celoevropský systém automatického tísňového volání z vozidla tzv. eCall anebo „volají o pomoc“ rovnou záchranáře chytré hodinky či mobilní telefon, je stále častější.

Celoevropský systém automatického tísňového volání z vozidla (eCall)

Každý rok se v Evropě stane více než 1,2 milionu dopravních nehod, při kterých je usmrceno na 39 000 lidí a dalších 1,7 mil. osob je zraněno. Podle odhadů Evropské komise by zavedení eCall zachránilo až 2 500 životů ročně, ušetřen by byl majetek až za 26 mld. Euro ročně.

Od začátku letošního roku evidujeme 17 událostí hlášených palubním zařízením eCall. U jedenácti jsme zasahovali, šestkrát se jednalo o planý poplach. To je například, když řidič ve vozidle stiskne omylem tlačítko, nebo se stalo, že se systém eCall aktivoval při nárazu vozidla do hromady sněhu. V deseti případech se jednalo o dopravní nehodu, jedenkrát o technickou pomoc vyprošťování vozidla v terénu,“ popsala mluvčí Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje Jaroslava Benešová.

Nejen eCall z auta, ale i chytré hodinky či telefony volají o pomoc. Takových událostí evidují hasiči od začátku roku celkem 9. „U dvou z nich jsme zasahovali, dvakrát jsme událost předávali kolegům z horské služby, když šlo o pády na sjezdovce. Pětkrát šlo o planý poplach, jako i například dnes ráno na Liberecku,“ přiblížila Benešová.

Poukázala tak na skutečnost, že ne vždy je příjezd záchranářů nutný. O často jsou plané výjezdy způsobeny i neznalostí veřejnosti. Řidiči třeba vůbec nevědí, že eCall ve voze mají nebo s ním neumí pracovat.

Lidé netuší, na jakém principu eCall pracuje, nemají osvětu. Například narazí autem do popelnice, vystoupí z něj a jdou se podívat, jestli je odřené. Jenže mezitím se nárazem spustí eCall a volá na centrálu tísňové linky. Odtud se snaží s autem spojit operátor, ale uvnitř vozu nikdo není, a tak nikdo neodpovídá. V tu chvíli není jasné, co se na místě děje a na místo vyjíždí i třeba celý systém IZS,“ popisuje jeden ze scénářů mluvčí Zdravotnické záchranné sužby Libereckého kraje Michael Georgiev.  

Podobné je to i s hodinkami či telefonem, stačí netypický otřes a začnou se chovat jako v tísni. Jejich majitel s nimi neumí pracovat a zbytečně tak vyjíždí záchranáři na pomoc, i když se vůbec nic nestalo.

Přitom stačí, když zůstane řidič v autě anebo jeho spolujezdec či nějaký svědek a s centrálou bude komunikovat a popíše situaci,“ podotýká Georgiev a dodává, že by systému jeho fungování měli věnovat více pozornosti třeba v autoškolách nebo u prodejců vozů a lidem fungování přiblížit. Pak by se počet planých výjezdů snížil.   

Jak eCall funguje? V případě nehody zařízení eCall vyšle tísňové volání, kterým se automaticky spojí s nebližší tísňovou službou (v ČR je to Telefonní centrum tísňového volání 112). Palubní systém eCall ve vozidle zajišťuje tísňové volání generované buď manuálně cestujícími ve vozidle, nebo po nehodě aktivací senzorů ve vozidle. Když dojde k aktivaci, naváže palubní zařízení systému eCall tísňové hlasové a datové spojení s tísňovou službou. Hlasové spojení umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s vyškoleným operátorem tísňové služby. Zároveň se k operátorovi tísňové služby přijímajícímu hlasový hovor přenáší minimální soubor dat. Tento soubor dat obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně nebo automaticky). Hlavní výhodou systému eCall, která zachraňuje životy, je poskytnutí přesné informace o místě nehody. Tísňové služby jsou okamžitě informovány o přesné lokalizaci místa nehody. To vede ke značnému zkrácení času záchrany postižených osob.

Průběh eCall volání Palubní jednotka ve vozidle, vybavená SIM kartou libovolného mobilního operátora, sestaví spojení na tísňovou linku pomocí čísla 112. Tento hovor obsahuje dvě části - datovou a hlasovou. Vyslání dat ještě před zahájením hlasové komunikace mezi řidičem vozidla a operátorem tísňové linky je nezbytné pro případ, kdy řidič není schopen komunikace. Volání prochází mobilní sítí a prostřednictvím fixní sítě O2 je doručeno do místně příslušného centra tísňového volání 112. Systém tísňového volání 112 po přijetí eCall následně zašle potvrzení o obdržení dat do palubní jednotky a interpretuje tato data operátorovi na obrazovce.

Kdy dojde k aktivaci eCall V každém vozidle bude zabudována speciální jednotka, která na základě informací z CAN sběrnice automobilu (operační síť pro elektronické funkce vozidla) při aktivaci alespoň dvou čidel (např. airbag, bezpečnostní pásy, nárazové senzory) vyšle pomocí mobilní sítě a výše zmíněného transportního protokolu okamžitě po srážce informaci do centra tí sňového volání. Kromě automatické aktivace bude možné také přivolání pomoci díky speciálnímu tlačítku, umístěnému na vhodném místě ve vozidle. Manuální aktivace je pr případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

Zdroj: HZS ČR

Ohodnoť článek

Foto HZS LBK

Štítky eCall, volání o pomoc, tíseň, IZS, Liberecký kraj, ČR

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Auta, telefony i chytré hodinky stále častěji volají při nehodách pomoc. Někdy je ale výjezd IZS zbytečný  |  Společnost  |  Zprávy  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.