Liberecké technické služby (TSML) jsou připraveny na zimu. Přestavenou mají zhruba polovinu techniky, část pak dokážou připravit během hodin v návaznosti na aktuální předpověď počasí. Ta je zatím příznivá a sněžení neslibuje, pracovníci TSML tak mohou pokračovat v běžné údržbě města.
Přípravy na zimu podle ředitele TSML Jana Ullmanna začaly vlastně už před několika měsíci. „Techniku máme připravenou, i když do poslední chvíle vykonává běžnou činnost – opravy komunikací, úklid listí a podobně,“ řekl.
Podle něj se na případný spad sněhu připravují operativně. „Přestavíme část naší techniky, posílíme směny i činnost obou dispečinků a budeme připraveni držet komunikace sjízdné a schůdné,“ dodal.
TSML se starají o necelých 400 kilometrů silnic prvních, druhých a třetích tříd a také 165 kilometrů silnic. Ty v případě sněžení uklízí rychleji než požaduje zákon. „Dokážeme udržet o padesát procent kratší čas než vyžaduje vyhláška. Máme uklizeno dříve než vyžaduje zákon, byť si to někdo nemyslí. Ta práce ale je vysilující a těžká. Ve chvíli, kdy spíme, naši pracovníci už město sjíždějí,“ uvedl náměstek primátora Jiří Šolc (ANO).
Například silnice třetích tříd musí mít TSML uklizené do 24 hodin po spadu sněhu, chodníky v první kategorii důležitosti pak do šesti hodin. Právě chodníky a silnice třetích tříd má na starosti jeden z dispečinků. Podle vedoucího střediska údržby komunikací TSML Jana Vondráčka je údržba náročná. „Snažíme se začínat brzy ráno, ale některé programy jsou dlouhé, třeba dvacet kilometrů a není možné být v sedm hodin ráno všude. Je to někdy práce na skoro celý den a lidé nemohou očekávat, že všichni pojedou ráno do práce po vypluhovaných cestách,“ zmínil.
O zimní údržbu se stará celkem 123 zaměstnanců, kteří využívají 15 velkých a 18 malých posypových vozidel, 28 sklápěček a valníků a celou řadu další speciálních mechanismů. Odklízet budou sníh také z 331 přechodů pro chodce a 346 autobusových a tramvajových zastávek a také ze 66 500 metrů čtverečních parkovišť.
Podle Ullmanna ale lepší údržbě mohou přispět sami obyvatelé Liberce. „Chtěl bych vyzvat spoluobčany ke spolupráci a ohleduplnosti – týká se to především parkování na sídlištích a oblastech s úzkými komunikacemi. Pamatujte vždy prosím na to, že naše technika musí projet a své zimní parkování tomu přizpůsobte,“ řekl.
Dalším problémem pak jsou úseky, které městu nepatří a nemůže je tak udržovat. „Po Liberci jsou krátké úseky silnic, které vybudoval developer a městu je nikdy nepředal. My tam pak ale nemůžeme provádět údržbu. Je to například za Kauflandem, nebo v části ulice Edisonova,“ řekl Šolc.
TSML nyní využívají toho, že zima zatím nepřišla. „Jsme připraveni i na činnosti, když sníh nebude. Můžeme dělat drobné opravy našeho majetku, to je nikdy nekončící činnost. Můžeme provádět prořez zeleně, nebo práce v areálu ve Vesci. Není to tak, že by naši pracovníci seděli na kantýně a neměli do čeho píchnout. Jsme připraveni i na nezimu,“ vysvětlil Šolc.
Zima v Liberci přijde městskou kasu v průměru na 40 milionů korun. „Jsme připraveni, kdyby byla krutá zima, ji dofinancovat, ale pevně věříme, že nám to bude stačit,“ dodal náměstek.
Soli mají technické služby v provizorní hale zhruba polovinu potřebného množství, další by měl vybraný dodavatel dodat v případě potřeby do 24 hodin. Firma je limitována velikostí provizorní haly, tu starou museli kvůli havarijnímu stavu zbourat. Nová za 39 milionů korun se bude stavět příští rok, na příští zimu by už měla být hotová. Podnik také podle ředitele Jana Ullmanna řeší recyklaci posypového kamene, jeho cena roste a šestinásobně zdražilo uložení materiálu, který na jaře smetou z ulic, na skládce. Za tunu bude podnik platit 1800 korun.
V jakém stavu je prováděná zimní údržba, to by v budoucnu měli vidět také sami obyvatelé města. V mapovém serveru Marushka totiž přibude vrstva, kde bude vidět, kde se zrovna pohybují vozy TMSL a také kdy konkrétní ulice byla upravena.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.