Aktuálně

Česká komora architektů dala zelenou soutěži na budoucí dopravní terminál

Autoři | Foto Liberecký kraj

Česká komora architektů odsouhlasila podmínky k soutěži na projekt budoucího dopravního terminálu, který má zásadně proměnit podobu centrální vlakové stanice v Liberci a významně zrychlit železniční spojení mezi krajským městem a Prahou.

Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu urbanistického, architektonického a dopravního řešení terminálu Liberec (přestupní uzel dálkové, regionální městské autobusové a vlakové dopravy), rekonstrukce stávající budovy vlakového nádraží, dále návrhu parkovacího domu a související dopravní a technické infrastruktury v rozsahu řešeného území. Prověřit měla také možnost stavby bytového domu nad parkovacím domem, rekonstrukci budovy Skloexprot na administrativní centrum pro výkon státní správy a samosprávy a objemový návrh dostavby okolních bloků.

„Česká komora architektů shledala, že podmínky jsou plně v souladu se Soutěžním řádem České komory architektů a že z hlediska ustanovení vnitřních předpisů České komory architektů nic nebrání autorizovaným architektům v účasti v soutěži,“ informovala ředitelka Kanceláře České komory architektů Dagmar Mošnerová.

Záměr postavit terminál v parametrech, které si město ve spolupráci s Libereckým krajem a Správou železnic ČR stanovilo, považuje primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) za klíčové rozhodnutí, které může páté největší město v Česku významně posunout dopředu.

„Projekt nabízí i silný ekonomický potenciál. V blízkosti podobných dopravních staveb u nás, ale především v zahraničí, se totiž zpravidla soustředí i velká část podnikatelských a různých dalších rozvojových aktivit. Proto je důležité budoucí dopravní uzel správně navrhnout a připravit nejen pro současné potřeby města, kraje a státu, ale také pro ty, kteří přijdou po nás. Musíme pamatovat na to, že to, jak zasáhneme do organismu našeho města v následujících několika letech, bude mít zásadní dopad na budoucí tvář Liberce a kvalitu života jeho obyvatel i návštěvníků,“ říká Zámečník.

Podle náměstka primátora pro architekturu, dopravní stavby a veřejný prostor Jiřího Janďourka (Starostové pro Liberecký kraj) by mělo být povinností každého vedení města, aby při rozvoji infrastruktury zejména u podobných projektů myslelo mimo jiné i nadčasově.

 „Pokud chceme brát rozvoj města a jeho budoucnost vážně, musíme se vedle řady jiných témat pečlivě věnovat také dopravě a tomu, jak se bude cestovat za jednu či dvě generace. Jaké budou mít lidé požadavky za 20, 30 nebo 50 let? Co konkrétně jim v této oblasti zlepší život? Na tyto otázky bychom měli umět reagovat už dnes. A při prosazování koncepce, jak má Liberec pro příští generace vypadat, podporovat řešení, která jsou efektivní, moderní a smysluplná,“ vysvětluje Janďourek. 

Proměnu budoucího dopravního terminálu a jeho okolí Liberec zahájil rekonstrukcí městské budovy Uran, na níž naváže kultivace veřejného prostoru u autobusového nádraží. „Konečně odtud zmizí nevhodné a nedůstojné provizorní buňky, které sloužily jako odbavovací prostor a veřejné WC. Nahradili jsme je novým místem k odbavení cestujících a moderními toaletami v přízemí opravené budovy,“ upozornil Janďourek.

Součástí postupné proměny celé lokality je i komplexní řešení dopravy ve městě. „U nádraží počítáme také s výstavbou nového parkovacího domu P+R. Zároveň hned vedle Uranu vytvoříme nový park, čímž dojde k zásadnímu zkvalitnění veřejného prostoru ulic v okolí celého dopravního uzlu,“ dodává Janďourek.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.

Štítky Česká komora architektů, soutěž, dopravní terminál, Liberec

Komentáře

Jiří Stehlík

Na papíře to vypadá -někdy- i pěkně, ale pak se to nějak pokazí. Lanovka, Papírové náměstí, bazén, opravy silnic-Dvorská ....

Pondělí, 31. března 2025, 10:34Odpovědět

Jindřich Ženíšek

Ještě bych zmínil tolik potřebnou tramvajovou trať do Rochlice s možným pokračováním do Vesce a Doubí.Již dvacet let se objevují různé studie proveditelnosti a skutek utek.Od zastávky U lomu je dokonce připraveno odbočení z tramvajové tratě do Jablonce..

Pondělí, 31. března 2025, 11:08Odpovědět

R M

Samozvaná čka to laskavě schválila ? Super

Neděle, 30. března 2025, 12:57Odpovědět

Přihlášení uživatele

 Přihlásit se přes Apple
Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.