Česká komora architektů odsouhlasila podmínky k soutěži na projekt budoucího dopravního terminálu, který má zásadně proměnit podobu centrální vlakové stanice v Liberci a významně zrychlit železniční spojení mezi krajským městem a Prahou.
Předmětem soutěže bylo zpracování návrhu urbanistického, architektonického a dopravního řešení terminálu Liberec (přestupní uzel dálkové, regionální městské autobusové a vlakové dopravy), rekonstrukce stávající budovy vlakového nádraží, dále návrhu parkovacího domu a související dopravní a technické infrastruktury v rozsahu řešeného území. Prověřit měla také možnost stavby bytového domu nad parkovacím domem, rekonstrukci budovy Skloexprot na administrativní centrum pro výkon státní správy a samosprávy a objemový návrh dostavby okolních bloků.
„Česká komora architektů shledala, že podmínky jsou plně v souladu se Soutěžním řádem České komory architektů a že z hlediska ustanovení vnitřních předpisů České komory architektů nic nebrání autorizovaným architektům v účasti v soutěži,“ informovala ředitelka Kanceláře České komory architektů Dagmar Mošnerová.
Záměr postavit terminál v parametrech, které si město ve spolupráci s Libereckým krajem a Správou železnic ČR stanovilo, považuje primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) za klíčové rozhodnutí, které může páté největší město v Česku významně posunout dopředu.
„Projekt nabízí i silný ekonomický potenciál. V blízkosti podobných dopravních staveb u nás, ale především v zahraničí, se totiž zpravidla soustředí i velká část podnikatelských a různých dalších rozvojových aktivit. Proto je důležité budoucí dopravní uzel správně navrhnout a připravit nejen pro současné potřeby města, kraje a státu, ale také pro ty, kteří přijdou po nás. Musíme pamatovat na to, že to, jak zasáhneme do organismu našeho města v následujících několika letech, bude mít zásadní dopad na budoucí tvář Liberce a kvalitu života jeho obyvatel i návštěvníků,“ říká Zámečník.
Podle náměstka primátora pro architekturu, dopravní stavby a veřejný prostor Jiřího Janďourka (Starostové pro Liberecký kraj) by mělo být povinností každého vedení města, aby při rozvoji infrastruktury zejména u podobných projektů myslelo mimo jiné i nadčasově.
„Pokud chceme brát rozvoj města a jeho budoucnost vážně, musíme se vedle řady jiných témat pečlivě věnovat také dopravě a tomu, jak se bude cestovat za jednu či dvě generace. Jaké budou mít lidé požadavky za 20, 30 nebo 50 let? Co konkrétně jim v této oblasti zlepší život? Na tyto otázky bychom měli umět reagovat už dnes. A při prosazování koncepce, jak má Liberec pro příští generace vypadat, podporovat řešení, která jsou efektivní, moderní a smysluplná,“ vysvětluje Janďourek.
Proměnu budoucího dopravního terminálu a jeho okolí Liberec zahájil rekonstrukcí městské budovy Uran, na níž naváže kultivace veřejného prostoru u autobusového nádraží. „Konečně odtud zmizí nevhodné a nedůstojné provizorní buňky, které sloužily jako odbavovací prostor a veřejné WC. Nahradili jsme je novým místem k odbavení cestujících a moderními toaletami v přízemí opravené budovy,“ upozornil Janďourek.
Součástí postupné proměny celé lokality je i komplexní řešení dopravy ve městě. „U nádraží počítáme také s výstavbou nového parkovacího domu P+R. Zároveň hned vedle Uranu vytvoříme nový park, čímž dojde k zásadnímu zkvalitnění veřejného prostoru ulic v okolí celého dopravního uzlu,“ dodává Janďourek.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Na papíře to vypadá -někdy- i pěkně, ale pak se to nějak pokazí. Lanovka, Papírové náměstí, bazén, opravy silnic-Dvorská ....
Ještě bych zmínil tolik potřebnou tramvajovou trať do Rochlice s možným pokračováním do Vesce a Doubí.Již dvacet let se objevují různé studie proveditelnosti a skutek utek.Od zastávky U lomu je dokonce připraveno odbočení z tramvajové tratě do Jablonce..