Jezdíte po Liberci a okolí na kole? Možná jste zaregistrovali, že nová infrastruktura prakticky nevzniká, a to včetně zcela nových úseků cyklostezek. To kritizuje opoziční Liberec otevřený lidem, podle kterého za současné vlády Starostů pro LK a ANO nevznikla jediná nová cykostezka. Podle vedení města je hned několik úseků v přípravě, případnou výstavbu ale komplikují nejrůznější překážky.
„Liberec jde proti všem aktuálním trendům v dopravě. Třeba Paříž postavila v posledních letech téměř 60 kilometrů nových cyklostezek. Ve Vídni vzniklo od roku 2021 hned 100 kilometrů nových cyklostezek. A kopcovitý Lisabon množství cyklostezek za posledních pár roků rovnou zdvojnásobil – momentálně jich mají zhruba 200 kilometrů,” řekla zastupitelka za Liberec otevřený lidem Anna Kšírová.
Podle ní přitom z více cyklistů má výhodu celé město. „Z většího podílu cyklodopravy přitom profituje celé město. Vzduch je čistší, každodenní pohyb na kole je prospěšný zdraví, funguje mimo jiné jako prevence obezity,” dodává.
Podle náměstkyně primátora Šárky Prachařové (ANO) ale město má přichystané hned tři úseky nových cyklostezek. „Jejich realizaci brání spousta překážek, které zkrátka musíme postupně překonat, což bohužel někdy trvá déle, než bychom si přáli,“ vysvětlila.
Aktuálně radnice pracuje na projektové přípravě cyklostezek Odra–Nisa, úsek Vratislavická (Lidl) – směr Za Mlýnem, dále 28. října – Máchova, pak cyklostezky/cyklopruhu v ulici Milady Horákové, úsek Mostecká – Poštovní náměstí, a také Krejčího. „Zároveň pokračujeme s projektovou přípravou cyklostezky Odra–Nisa, konkrétně v úseku Hrazená–Barvířská, kde ale máme rovněž problémy s výkupem pozemků, nicméně u všech těchto projektů se snažíme postupovat co nejrychleji a tak, abychom je dotáhli do úspěšného konce. Zároveň počítáme s opravou úseku ulice Heřmánková, kterou cyklisté hojně využívají,“ dodala Prachařová.
Další cyklostezka měla vést z Liberce do Hodkovic nad Mohelkou. Radnice ale projekt po letech příprav zastavila. „Po více než čtyřech letech projektování zjistila náměstkyně Prachařová, že projekt nedává smysl. Jak je tohle možné? Jak je možné, že se nekontrolovaly průběžné výstupy projektových prací? Má vůbec náměstkyně Prachařová povědomí o tom, co se v jejím rezortu děje?“ říká zastupitel Jindřich Felcman (Liberec otevřený lidem).
Podle Prachařové by ale tato cyklostezka byla příliš drahá. „Její přípravu jsme zastavili. Při pečlivé a průběžné kontrole vývoje projektování a všeho, co ho může ovlivnit a zkomplikovat, se ukázalo, že investice do této trasy by byla tak vysoká, že to není efektivní. Pokud by se předpokládané náklady na její realizaci z mnoha objektivních důvodů vyšplhaly z původních 16 téměř na 50 milionů korun, bylo by nezodpovědné v projektu pokračovat,“ popisuje Prachařová.
Peníze připravené na tuto cyklostezku tak město využije na opravu zmíněné Heřmánkové ulice v Machníně. Tato oprava ale podle Felcmana žádné vylepšení infrastruktury nepřinese. „Na ulici Heřmánkova se pouze opraví asfalt. Nic víc tam není potřeba. Jde o zadní ulici, po které již nyní cyklisté bez problému jezdí. Není tam žádný velký provoz aut, není třeba řešit bezpečnost cyklistů. Podmínky pro cyklisty v Liberci se tímto novým asfaltem tak nijak výrazně nezlepší,“ říká.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Ano, například Amsterodam mě vždycky nadchne. Podél grachtů se válejí zbytky kol, ty samé opuštěné trosky visí zamčené u plotů parků a vrcholem je drzost cyklistů, kteří si vynucují přednost nad chodci na chodnících. Opravdový cyklistický Ráj.
Přijet z Holandska, kde má cyklista absolutní přednost a vyhrazené pruhy v každé ulici a číst toto je ještě víc tristní, než by si člověk po návratu z cyklistického ráje přál. Martin Gembec