Pondělí, 13. října 2025, 16:45
Na rekonstruované unikátní ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem došlo ke zkoušce tří ozubnicových výhybek. Na trať tak vyjela lokomotiva 715, která výhybkami projížděla oběma směry a různými rychlostmi.
„Dne 2. 10. proběhla další zkušební jízda lokomotivy řady 715 na trati Tanvald–Kořenov, zaměřená na ověření funkčnosti tří speciálních ozubnicových výhybek s Abtovou ozubnicí, které jsme navrhli, vyrobili a dodali,“ uvedl Lukáš Raif, vedoucí oddělení techniky společnosti DT – Výhybkárna a strojírna.
Během testu byly všechny tři výhybky pojížděny různými rychlostmi i směry, včetně čistě ozubnicového pohonu. „Zároveň jsme zkoušeli, jak přesně ozubené kolo dvojkolí lokomotivy zapadá do hřebenů v kolejišti na různých místech výhybky,“ dodal.
Výsledek? „Naše konstrukční řešení je správné. Výhybky jsou plně vyhovující pro běžný i plnohodnotný ozubnicový provoz. Jsme hrdí, že můžeme přispět k obnově tohoto evropského technického unikátu,“ řekl Raif.
Nové výhybky jsou určeny pro obnovu dopravny Dolní Polubný. Dvě výhybky budou umístěny na obou zhlavích stanice a jedna bude sloužit jako odbočná výhybka pro manipulační kolej do prostoru nákladiště.
Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném. Opravuje se také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku, zvýšit by se měla bezpečnost provozu na celém úseku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko - Polsko 2021 - 2027. Správa železnic získala na projekt z programu 11,995 milionu eur (293 milionů Kč).
Kompletní oprava úseku Tanvald - Kořenov by měla být hotova na sklonku roku, výluky by ale měly skončit do 30. října.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám