Aktuálně

Dívenka nastoupila v Jablonci cestou na hudebku do špatného autobusu, pomohli strážníci více...

Čeká nás zatažený víkend s přeháňkami. Teploty půjdou nahoru více...

Policie zná příčinu diskotéky na Bílém Kameni. Šlo o závadu na mrazícím zařízení více...

Asfaltové hřiště na Králově Háji čeká proměna. Nadchnout má děti i jejich dozor více...

Prales na Ještědu se rozroste o 4,5 hektaru. Spolek vyjde výkup na milion více...

Pohotovosti převezmou zdravotní pojišťovny. O všechny v kraji ale nestojí více...

Zkouška opravované zubačky. Na trať vyjela lokomotiva, testovala výhybky

Autoři , | Foto DT-Výhybkárna a strojírna

Na rekonstruované unikátní ozubnicové trati mezi Tanvaldem a Kořenovem došlo ke zkoušce tří ozubnicových výhybek. Na trať tak vyjela lokomotiva 715, která výhybkami projížděla oběma směry a různými rychlostmi.

„Dne 2. 10. proběhla další zkušební jízda lokomotivy řady 715 na trati Tanvald–Kořenov, zaměřená na ověření funkčnosti tří speciálních ozubnicových výhybek s Abtovou ozubnicí, které jsme navrhli, vyrobili a dodali,“ uvedl Lukáš Raif, vedoucí oddělení techniky společnosti DT – Výhybkárna a strojírna.

Během testu byly všechny tři výhybky pojížděny různými rychlostmi i směry, včetně čistě ozubnicového pohonu. „Zároveň jsme zkoušeli, jak přesně ozubené kolo dvojkolí lokomotivy zapadá do hřebenů v kolejišti na různých místech výhybky,“ dodal.

Výsledek? „Naše konstrukční řešení je správné. Výhybky jsou plně vyhovující pro běžný i plnohodnotný ozubnicový provoz. Jsme hrdí, že můžeme přispět k obnově tohoto evropského technického unikátu,“ řekl Raif.

Nové výhybky jsou určeny pro obnovu dopravny Dolní Polubný. Dvě výhybky budou umístěny na obou zhlavích stanice a jedna bude sloužit jako odbočná výhybka pro manipulační kolej do prostoru nákladiště.

Součástí rekonstrukce trati, na kterou získala Správa železnic dotaci z evropských fondů, je revitalizace ozubnice v mezistaničních úsecích a její opětovná instalace v Dolním Polubném. Opravuje se také Polubenský tunel, který je třetím nejdelším jednokolejným tunelem v Česku, zvýšit by se měla bezpečnost provozu na celém úseku. Stavba je největší investiční akci financovanou EU z programu Interreg Česko - Polsko 2021 - 2027. Správa železnic získala na projekt z programu 11,995 milionu eur (293 milionů Kč).

Kompletní oprava úseku Tanvald - Kořenov by měla být hotova na sklonku roku, výluky by ale měly skončit do 30. října.

Technické parametry výhybek

  •  všechny výhybky jsou tvaru J49-1:9-190
  • délka výhybky je 27 m
  • jsou použity speciální ozubnicové lamely včetně speciálních pohyblivých lamel
  • použity jsou příčné ocelové pražce konstrukčně blízké navazujícím Y-pražcům
  • konkrétní typ ozubnicové výhybky s Abtovou ozubnicí zůstal zachován dle původních výhybek z 30. let 20. století (nepřerušené pojížděné kolejnice ve střední části, pohyblivé ozubnicové lamely s využitím možnosti vystřídání pravé a levé lamely)

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ozubnice, tanvald, kořenov, vlak, rekonstrukce, správa železnic

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.