Úterý, 18. listopadu 2025, 18:04
Vyrábět spodní prádlo z mléka? I to je možné, i když přesněji jde o odpadový mléčný protein. Právě ten využila mladá jilemnická podnikatelka. Marie Rysulová z něj dnes vyrábí spodní prádlo, které je podle ní jemné, prodyšné a hypoalergenní. A navíc udržitelné, protože zpracovává odpadní látku.
Rysulová měla k oblečení blízko už od dětství. Ve třinácti rozstříhala nové lyžařské rukavice, aby zjistila, z čeho jsou ušité. Dnes má vlastní značku Marylu, která se specializuje na výrobu spodního prádla. „Závodila jsem, měla úspěchy, ale pořád mě zajímalo, z čeho jsou ty věci, co mám na sobě, vyrobené. Ve třinácti jsem si vymyslela i název Marylu – tehdy jen jako sen, že jednou budu dělat sportovně-outdorové oblečení po svém,“ vzpomíná Marie Rysulová.
Na myšlenku mléčného vlákna ale narazila až o mnoho let později, když poslouchala podcast o cirkulární módě. „Textilní průmysl produkuje obrovské množství odpadu. Chtěla jsem ukázat, že se dá vyrábět i jinak – z materiálů, které by jinak skončily bez užitku,“ vysvětluje svou motivaci v oděvním průmyslu.
„Mléčné vlákno je přirozeně jemné, prodyšné a hypoalergenní. Navíc má i historický kontext, využívalo se už ve 30. letech minulého století, tehdy sloužilo jako náhrada za drahá a nedostatková vlákna z vlny a hedvábí. Dnes se k tomu vracíme v mnohem udržitelnější podobě,“ pokračuje.
Mladá podnikatelka z Jilemnice našla italskou továrnu, která odpadové mléko zpracovává: extrahuje z něj protein, přemění ho na vlákna a ta pak vetká do látky. Společně jen upravili její složení, aby byla vhodná právě pro spodní prádlo. „Látku vyrábíme v Itálii, prádlo už pak ale šijeme v českých dílnách,“ dodává Rysulová. „Pruženky nám dodávají výrobci z Hrádku nad Nisou, další komponenty máme z Liberce.“

První kolekce spodního prádla s mléčnou bílkovinou spatřila světlo světa letos v dubnu. Cestu od nápadu k udržitelnému podnikání pomohl Rysulové posunout Lipo.ink, podnikatelský inkubátor Libereckého kraje. „Marie ukazuje, že inovace může vzniknout i v malém městě, pokud má člověk odvahu a nápad. V rámci inkubace s ní řešíme strategii značky, financování i vstup do retailu,“ říká Zuzana Haburajová z Lipo.inku. „Marylu je skvělý příklad propojení regionální tradice, inovace a zodpovědného podnikání,“ dodává.
Prádlem z mléčného odpadu ale cesta nekončí, Rysulová už nyní plánuje další inovativní látky, například materiály z pomerančových slupek, které obsahují přírodní oleje a napomáhají hydrataci pokožky. I zde jde o zpracování odpadu, který by jinak skončil bez využití.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám