Téměř třetina domácností, které v posledních třech letech změnily dodavatele elektřiny, uzavřela smlouvu o dodávkách energie prostřednictvím podomního prodeje. Vyplynulo to z průzkumu spotřebitelské organizace dTest. Ukázalo se také, že lidé často neznají podmínky své smlouvy s dodavatelem energií. 46 % respondentů, kteří měli uzavřenou smlouvu na dobu určitou, uvedlo, že neví, zda jim hrozí pokuta při předčasném ukončení smlouvy.
Od roku 2006 mohou spotřebitelé v České republice změnit dodavatele elektřiny, od roku 2007 je možné změnit dodavatele plynu. Jak se staví české domácnosti ke změně dodavatelů energií?
„Spokojenost spotřebitelů s podmínkami na českém trhu s energiemi je dlouhodobě nízká. Přitom dvě třetiny respondentů v našem průzkumu uvedly, že v posledních třech letech dodavatele elektřiny neměnily a zhruba stejné množství oslovených v současné době ani neuvažuje o změně dodavatele. Když nejsme spokojeni s kvalitou běžného zboží nebo službami prodejce, nebo má-li konkurence lepší cenu, jdeme prostě do jiného obchodu. V případě odběru energií to čeští spotřebitelé bohužel takto snadné stále nemají,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Důvody podle Zeleného částečně ukazuje provedený průzkum. Z respondentů, kteří za poslední tři roky změnili dodavatele elektřiny, nejvyšší procento (29 %) uvedlo, že je navštívili podomní prodejci a uzavřeli s nimi smlouvu. 23 % oslovených uvedlo, že si vhodného dodavatele vyhledali sami, 20 % využilo internetové srovnávače a 11 % respondentů v posledních třech letech změnilo dodavatele prostřednictvím aukce.
„Nechvalně známé praktiky podomního prodeje považujeme za jednu z příčin, proč se lidé ke změně dodavatele stavějí s nedůvěrou a obávají se, že jim nepřinese posun k lepšímu. Také aukce, které byly v minulosti pořádány hlavně obcemi, měly své nedostatky, spotřebitelé byli například již při registraci zavázáni k podpisu smlouvy s novým dodavatelem, aniž znali předem podmínky,“ konstatuje Lukáš Zelený.
Výsledky průzkumu ukazují i další bariéru, která lidem brání ve změně dodavatele, a tou je nízká informovanost o vlastních smluvních podmínkách s dodavatelem. 5 % respondentů vůbec nevědělo, kterého dodavatele elektřiny mají. Téměř polovina (46 %) těch, kteří mají smlouvu o dodávkách elektřiny na dobu určitou, neví, zda mají ve smlouvě sjednané smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy. 68 % oslovených uvedlo, že má uzavřenou smlouvu o dodávkách energií na dobu neurčitou, 25 % na dobu určitou, 7 % respondentů uvedlo, že neví.
„Máme zkušenost s tím, že spotřebitelé mají často mylnou představu o době trvání smlouvy. Ve smlouvách s některými dodavateli není uvedeno, kdy končí, spotřebitelé si také stěžují, že jim dodavatelé odmítají sdělit důležité informace. Například právě o době trvání smlouvy, výpovědní době nebo výši smluvní pokuty za předčasné ukončení smlouvy. Poskytnout tyto údaje svým zákazníkům je ale ze zákona povinností dodavatelů. Od počátku letošního roku jim to ukládá i energetický zákon,“ uvádí Zelený.
Nejvýraznějším motivem ke změně dodavatele je cena (58 %), výhodnější smluvní podmínky (9 %) a lepší pověst dodavatele (12 %). „Českým spotřebitelům chybí přehledná nabídka, je pro ně obtížné vyhodnotit, který produkt je pro ně nejlepší. Dodavatelé leckdy nabízejí různá cenová zvýhodnění, ale jejich vlastní zákazníci o nich nemají potuchy. Spotřebitel je v situaci, kdy se o dobrou cenu musí doprošovat, namísto toho, aby dodavatelé soutěžili o to, kdo mu nabídne výhodnější cenu nebo kvalitnější služby. Proto jsme se rozhodli uspořádat hromadnou změnu dodavatelů elektřiny a plynu,“ říká Zelený.
Do hromadné změny dodavatelů energií „Chci výhodnější energie“ pořádané dTestem se již registrovalo více než 47.000 domácností. Registrace je otevřena do 10. února. Nejvíce domácností (53 %) má zájem o změnu dodavatele elektřiny i plynu, 44 % registrovaných domácností chce změnit dodavatele elektřiny.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.