Vyznat se ve vyúčtování spotřebované elektřiny a plynu představuje pro většinu lidí problém. A to nejen pro české spotřebitele, ale i pro spotřebitele v ostatních členských zemích EU. Vyplynulo to z výzkumu Evropské komise. EU i ČR nyní uvažují o stanovení jednotné podoby vyúčtování dodávek energií. Co by mělo být ve vyúčtování uvedeno a na jaké informace máme právo?
Z výzkumu Evropské komise provedeného ve všech členských státech Evropské unie, v Norsku a na Islandu vyplynulo, že vyúčtování spotřeby energií považuje za srozumitelné jen 40 % účastníků výzkumu.
„Dodavatelé musí podle vyhlášky uvádět ve vyúčtování veškeré údaje pravdivě a v přehledné, srozumitelné a čitelné podobě, což si dodavatelé, kterých působí na českém trhu s energiemi několik desítek, vykládají různě. Pro řadu zákazníků je vyúčtování téměř nesrozumitelné,“ uvádí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Vyhláška také říká, jaké údaje musí vyúčtování obsahovat. Na žádost zákazníka nebo v důsledku přistoupení k obchodním podmínkám dodavatele může být rozsah poskytovaných informací zúžen. Spotřebitel v zúženém vyúčtování dostane zejména údaje o množství dodané energie do odběrného místa, o výši uhrazených faktur, o výši přeplatku či nedoplatku a o datu jejich splatnosti. Ze zúženého vyúčtování však nelze zjistit například EAN kód identifikující odběrné místo, sjednaný produkt a distribuční sazbu nebo hodnotu proudového jističe před elektroměrem, což jsou údaje nutné pro porovnání nabídek různých dodavatelů, uvažuje-li spotřebitel o změně dodavatele.
„Dostáváte-li vyúčtování v zúženém rozsahu, musí vám dodavatel zajistit možnost získat další údaje jinou cestou. Například prostřednictvím internetového zákaznického účtu. Můžete také požádat dodavatele o zasílání vyúčtování v plném rozsahu, přičemž dodavatel je takové žádosti povinen vyhovět,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Zjednodušení vyúčtování energií, případně jeho sjednocení, je jedním z aktuálních témat energetiky, a to jak v České republice, tak na úrovni Evropské unie. Energetický regulační úřad navrhl, aby součástí vyúčtování byl i přehled spotřeby za vyúčtovací období a souhrn plateb. Dále by mělo vyúčtování obsahovat i údaje o skutečnosti, zda je smlouva o dodávce energií uzavřena na dobu určitou či neurčitou, datum ukončení smlouvy v případě, že je smlouva uzavřena na dobu určitou, a údaj o případném automatickém prodloužení smlouvy.
„Energetický regulační úřad tak reaguje na současný neuspokojivý stav, kdy spotřebitelé často nevědí, zda mají smlouvu uzavřenou na dobu neurčitou či určitou, kdy jim smlouva na dobu určitou končí a zda nemají sjednané automatické prodloužení smlouvy na další dobu určitou,“ podotýká Zelený.
Někteří dodavatelé energií však k návrhu ERÚ uvedli, že informace o délce smluv nesouvisí s vyúčtováním a neměly by tedy být součástí vyúčtování, ale měly by být poskytnuty až na žádost spotřebitele.
„Spotřebitele jsme nedávno vyzvali, aby se na dodavatele obrátili s žádostí o sdělení informací o délce trvání své smlouvy, pokud uvažují o změně dodavatele. S ukončením smlouvy totiž bývají, zvláště u smluv na dobu určitou, spojeny smluvní pokuty. Avšak od spotřebitelů víme, že někteří dodavatelé energií jim navzdory zákonu odmítají tyto údaje poskytnout,“ uzavírá Zelený.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.