Liberecký a Karlovarský jsou dva kraje v republice, kde je potíž najít volné místo u logopeda. Přibývá totiž dětí i dospělých, kteří potřebují logopedickou péči, avšak počet odborníků je zhruba stejný a čekací doby se protahují i na několik měsíců.
Podle Asociace klinických logopedů ČR potřebovalo v roce 2022 logopedickou péči více než 190 000 lidí, zatímco v roce 2010 jich bylo jen necelých 130 000. Rostoucí poptávka po logopedech se netýká pouze nezletilých.
„S narůstající délkou života a tím i stárnoucí populaci přibyla i péče o osoby s neurodegenerativním onemocněním a o osoby ve stavu vedoucím k demenci," uvádí Asociace ve své tiskové zprávě. Podle posledních údajů připadá v České republice 1 logoped na 15 495 osob, což není považováno za optimální počet. „Ideální stav by byl minimálně 1 úvazek logopeda na 5 000 osob, a to nyní není," zdůrazňuje Asociace.
Počet logopedů se za posledních dvacet let zdvojnásobil, ovšem s ohledem na vzrůstající množství pacientů, to nestačí. Logopedické diagnózy by se neměly podceňovat.
„Je to jako s každou nemocí, když dlouho něco přecházíte a neřešíte, může to mít negativní dopad a zapříčinit rozvoj dalších nemocí. Nedochází-li k cílené a odborné intervenci ze strany logopeda, nejde o život, ale dojde k útlumu vývoje či regenerace mozku nebo svalů a tím dochází k tomu z našeho pohledu nejhoršímu, což je snížení kvality života,“ vysvětluje Barbora Richtrová z Asociace klinických logopedů ČR.
Obvolat několik odborníků musela i Lenka Havlová z Liberce, když chtěla zajít se svojí dcerou k logopedovi. „Všichni, jejichž péči hradí pojišťovny buď řekli, že mají plno anebo nabídli termín až za čtvrt roku i déle. Nakonec jsme zvolili placenou péči," popsala svou zkušenost s tím, že nechtěla čekat a řešit správnou výslevnost dcera co nejdřív.
Navíc práci logopedů zkomplikovala vládní novela školského zákona, která zavedla dalšího logopeda – školního logopeda. To by podle Asociace logopedů nebyl problém, pokud by se jednalo o skutečně vzdělaného odborníka. Způsobuje to terminologický a kompetenční chaos, protože veřejnost nebude rozlišovat, že pedagogický pracovník samozřejmě neléčí, ale učí. Richtrová v tom vidím návrat do minulého století a samozřejmě mínus pro pacienta.
„Bohužel po novelizaci se každý rád pojmenovává logoped, i když jím není: existují případy, kdy tak činí osoba s 3měsíčním kurzem. Neadekvátní péče může poškodit duševní zdraví. Je doloženo, že nepřiměřený tlak na řečové a jazykové funkce vyvolává obranné reakce jako je sociální úzkost, agresivita a v adolescenci se rozvíjí deprese, která pokračuje do dospělosti,“ dodává Richtrová.
Rodiče s dětmi mohou, například tehdy, když čekají na volné msto, využít i online výuku. Například v rámci České republiky funguje projekt Hláskování s Lipánkem, který ve svých videích nabízí rady, jak správně, ale zároveň zábavnou formou rozvíjet dětskou řeč.
„Projekt oslovuje a informuje rodiče, jak u dětí výslovnost jednotlivých hlásek přirozenou cestou podporovat. V naší době, kdy je běžné používat moderní technologie od počítačů přes tablety nebo telefony, se může zdát, že tyto vymoženosti dětem komunikaci s okolím nahradí nebo usnadní. To je ale omyl. Základem mezilidské komunikace je vždy mluvené slovo doprovázené naší mimikou, gesty, očním kontaktem a pohybem těla,“ vysvětluje Jitka Kalfuss, klinická logopedka a autorka scénářů videí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.