Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekČtvrtek, 28. srpna 2025, 10:32
Pobočky v České republice i v zahraničí, největší počet studijních programů v celé ČR a důraz na individuální přístup ke každému studentovi. To jsou jedny z devíz, které nabízí zájemcům především o profesní vzdělávání Cosmopoitan Institute of Education, jenž se během pěti let rozrostl do úctyhodných rozměrů z malého projektu startujícího v kanceláři v Liberci. Jeho základem je přesvědčení, že vzdělávání může jít i jinak – moderněji, lidštěji a že může být skutečně přínosné. Cílem společnosti totiž není jen předávat informace, ale především vytvářet prostor pro růst, změnu a hlubší pochopení vlastních sil a možností, jak v obsáhlém rozhovoru o tom, co Cosmpolitan Institut nabízí, říká jeho spoluzakladatel, majitel a generální ředitel Robert Trebicki.
Zakladatel a generální ředitel CIE PhDr. PaedDr. Mgr. Robert Trebicki, DBA, LL.M., Dr.Ph., Dr.h.c. (vpravo) a PaedDr. Mgr. Zdeněk Kopal, Dr.Ph, MBA výkonný ředitel Lázní Libverda.
Mohl byste na úvod Cosmopolitan Institute of Education (CIE) čtenářům představit?
Často se setkáváme s tím, že si lidé myslí, že u nás mohou získat vysokoškolské vzdělání. Ale tak to není. My nenabízíme vysokoškolské, ale profesní vzdělání a vzdělávací kurzy. V povědomí lidí je v tom poměrně velký nepořádek, tak to zkusím jednoduše vysvětlit. Vysokoškolské vzdělání přináší tituly před jménem, profesní vzdělávání tituly za jménem. My se soustřeďujeme primárně na vzdělávání profesní, čili tituly za jménem. Nabízíme mezinárodní bakalářské, magisterské a doktorské vzdělávání pro všechny věkové skupiny.
Komu je vzdělávání u vás určeno?
Je určeno každému, kdo se chce vzdělávat. To je to, proč jsme školu založili. Abychom posouvali edukaci. Já učím ještě na řadě různých univerzit, ale tohle je můj samostatný projekt a je určen všem, kteří se chtějí vzdělávat a posouvat se ve své kariéře a ve svém životě. Asi nejupřímnější odpověď na otázku, kdo požaduje vzdělávání v našem institutu, je taková: je to člověk, který je na nějaké pozici ve státním sektoru nebo v soukromé sféře a chce se posouvat na hodnotovém žebříčku v rámci hierarchie práce nebo společnosti. A nebo kvůli sobě samému. A tahle kategorie lidí mě těší asi nejvíc, když se ti lidé chtějí sami pro sebe rozvíjet a posouvat. Když vědí, že vzdělávání je celoživotní proces.
Jaké nabízíte v CIE zájemcům studijní programy?
Je jich celá řada a musím vyzdvihnout, že jich nabízíme vůbec nejvíc v rámci celé České republiky. Je to od BBA, MBA, MPA, MPH, MSA až třeba k LLM, což je právní specialista. Máme celkem 12 programů. Když to řeknu laicky, průřez od nejmenšího vzdělávacího procesu, což je bakalář až po doktorandy. Ty programy jsou specializované nejvíc na marketing a management, protože jsou to profesní vzdělávací tituly. Obrovský zájem je teď o novinku - psychoterapii, psychologii, která zajímá zejména ženy. Pak máme ve vzdělávání velký přesah do lékařství, to je třeba titul MHA, ten zajímá sestry a lékaře. A poměrně velká množina klientů se zajímají o business intelligence.
Ve vašem institutu kladete velký důraz na praxi a aplikaci poznatků do praktického života. Odlišujete se právě tím od klasického vysokoškolského studia?
Přesně tak, to je právě ten rozdíl mezi vysokoškolským a profesním vzděláváním. Abych to dobře vysvětlil, budu to aplikovat na sebe. Já mám vysokoškolské vzdělání, čili tituly před jménem, ale mám i tituly za jménem. Tituly neznamenají, že je člověk automaticky inteligentní, ale že se někam posouvá a něco hledá. Ten důraz na praxi je daleko větší v rámci toho profesního vzdělávání. Jinými slovy na vysoké škole musíte splnit penzum teorie a pak tam je případně, když jde o kombinované, neboli dálkové studium, malé množství praxe. A nemůže to znamenat, že odejdete z vysoké školy, jste magistr psycholog, byť tam máte nějakou praxi, a rovnou začnete dělat psychologa. Jsou tam nějaké výcviky, ale není to zaměřené na praxi. Kdežto to profesní vzdělávání, a díky tomu je to vyhledávané víc, to má naopak. Teorie tvoří jednu třetinu a ty zbývající dvě třetiny jsou věnovány praxi. Náš institut vzdělává tak, že student má jen jednoho lektora. Za ním stojí potom celá edukační rada a celý akademický senát. Ale nestřídá se na něm 15 učitelů. Takže když někdo přijde, že má zájem studovat třeba LLM, správní právo, tak dostane od nás lektora, který je specialista na to správní právo a jde o člověka, který vykonává praxi. Ne hypoteticky ani teoreticky, ale vážně je právník ze správního práva. Čili tomu studentovi dá ty informace a říká mu praktické věci. Ve skriptech se spoustu věcí dočtete, ale praxe může být a často bývá úplně jiná. Prostě sázíme na odborníky s vlastní praxí.

Zvolili jste moderní způsob vzdělávání online. Byla to reakce na poptávku klientů?
Upřímně řečeno bylo to vlastně kvůli tomu, že jsem otevíral školu v době, kdy byl covid. Ale skvěle se to osvědčilo. Všichni se mi tenkrát smáli, ale asi to tak mělo být. Původně jsem tedy i chtěl nechat nějakou část studia online, ale přinutilo mě to udělat to online o dost víc a samozřejmě je to nejlepší. Teď už jsme ve fázi, kdy opravdu 90 % studia je online a jen 10 % je fyzicky. Lidi nemají čas, chuť naštěstí mají, ale času si váží a to je jediná komodita, kterou máme všichni stejnou. A takto to našim studentům vyhovuje.
Vedle studijních programů nabízíte i nejrůznější kurzy a semináře. Komu jsou určené a na jaká témata se v nich zaměřujete?
Kurzy a semináře, to je také zajímavá množina. Nabízíme je jednak přes úřady práce, kdy se lidé u nás přihlásí a ten kurz proplácí úřad práce, čili finanční nároky na studenta nejsou. Tam nabízíme základní kurzy jak pracovat s AI, tedy umělou inteligencí. My s ní pracujeme opravdu hodně, teď jsme se překlopili do nějakých 70 % práce, tvorby i komunikace se studenty, právě přes AI. Pak jsou tam kurzy na tvorbu webových stránek. To jsou tedy ty kurzy, které jsou tedy proplácené z úřadu práce. Dále děláme specializované kurzy, třeba v rámci bezpečnosti, které k nám jezdí lektorovat lidé z bezpečnostních složek a to je naše asi největší specialita. Některé máme vypsané a pevně dané, ale pak jsou takové, které vyplynou z poptávky. Není to to zásadní, co by Cosmopolitan dělal, je to spíše sekundární věc reagující na poptávku.
Jaké požadavky máte na budoucí studenty? Jaké musejí mít například ukončené vzdělání?
Ze zákona je nutné, aby měli dokončené minimálně středoškolské vzdělání. Měli by mít tedy maturitu, to je základ. Potom záleží na tom, jakého vzdělání chtějí dosáhnout. Pokud mají zájem o profesní vzdělávání, musí mít nejdřív ten nejnižší stupeň, tedy BBA a pak mohou teprve postupně stoupat dál. Jinými slovy nejde, aby maturant šel rovnou na doktorát, to nelze. Musí se tam dodržovat nějaká posloupnost a linka. Ale u nás je 90 % zájemců o studium vysokoškoláků, středoškoláků je asi jen těch 10 %. Často jsou to třeba lidi, kteří dělali jazyky, byli v zahraničí a teď se vrátili do České republiky, dělají tady manažery v gigantických firmách a na to vzdělávání prostě neměli čas. Tak u nich uplatňujeme jak tomu říkám já „pro bono“, což znamená, že když má člověk praxi, tak ho ke studiu přijmu velmi rád. Zákon to umožňuje a vycházím jim velmi rád vstříc. A potom jsou třeba poptávky i ze středních škol, jestli by studenti po ukončení střední školy mohli jít rovnou na BBA. Samozřejmě můžou, já nebudu nikoho determinovat. Proč já bych měl někoho omezovat kvůli tomu, že je mu 19, když ten člověk nepotřebuje vysokou školu, chce jít do zahraničí a MBA má v zahraničí daleko větší cenu než magistr nebo doktor před jménem. Protože tam je to bráno jako vysokoškolské vzdělání.
O jaké lektory se během studia opíráte a čím je studium na vašich oborech ukončeno?
Už jsem mluvil o tom, že důraz na lektory dáváme velký a vybíráme je velmi pečlivě. Musí to být člověk, který je minimálně specialista a dobrý v tom svém oboru. To znamená, že musí mít praxi. Máme tady třeba paní doktorku Sedlákovu, která má svoji soukromou praxi psychoterapie už 20 let, je to ideální lektorka psychologie a psychoterapie. Čili ti naši lektoři musí být vždy erudovaní.
A čím je studium zakončeno? Obhajobou závěrečné, čili dizertační práce před komisí. K té práci se píše posudek vedoucího a posudek oponenta a kladou se otázky k obhajobě. Ptáme se jako na státnicích, co tím student myslel a ať to vysvětlí. A pak jsou speciální obory, třeba jako Dr.Ph. – Doctor of Psychotherapy, kdy ten člověk už může jít do světa a hypoteticky pomáhat druhým, tak tam se dělají ještě zkoušky a testy už v průběhu studia a to je takové nejtěžší.
Říkal jste, že hodně pracujete s umělou inteligencí. Jak to máte u svých studentů? Mohou i oni využívat umělou inteligenci ve svých pracích?
AI je dneska tak vyspělá a na takové úrovni, že už se skoro nedá poznat, jestli tu práci napsal student nebo AI. Ale my jsme chytří v tom, že když je člověk na online semináři, tak my jim dáme napsat seminární práci o tom, co jsme probírali na tom semináři. Takže ten student nemá moc jak a musí si to napsat sám. Ale AI studenti využívají a my jsme k tomu i otevření. Ale musí dávat odkaz na chat GPT a dávat to jako normální zdroj, potom s tím problém nemáme.

Pokud byste měl budoucí studenty motivovat, proč by si měli vybrat ke studiu právě Cosmopolitan Institute of Education?
Já spíš poukážu na naši jinakost, která je pro studenty naprosto skvělá. Jsme jiní v tom, že máme dvakrát IVP, tedy individuální vzdělávací plán a individuální vzdělávací přístup. Jiné školy a instituty začnou vždy studovat v nějaký termín, mají učitele a moc se těm studentům nevěnují, čímž nechci nikoho hanit, ale cítím to tak. Kdežto u nás můžete dá přihlášku dnes a zítra začnete studovat, máte svého lektora. Je to individuální a ten vzdělávací plán je studentův, nikoli školy. Od začátku je sice jasně daný zákonný rámec, že člověk se přihlásí ke studiu a za dva roky musí skončit a mezitím jsou dané nějaké podmínky. Ale my začneme už na začátku s tím studentem hovořit o jeho IVP, dostane balíček pro studenta, skripta, která potřebuje splnit a pak se ho ten lektor ptá kdy má čas, jak to vidí, jak budou spolu komunikovat a to je ta největší přidaná hodnota. Že student si tvoří svůj vzdělávací plán, rozvrh, sám a ne že mu ho tvoří škola. To je ten největší benefit, má svůj čas ve svých rukou. Spousta lidí má rodiny, práci, své aktivity a většina z nich nechce myslet na školu. A když si udělají plán podle sebe, zrychlí si ho, zkrátí nebo naopak protáhne, tak je to pro studenty obrovská výhoda a já jsem rád, když jsou pak při předávání diplomů šťastní. Takže přístup a vzdělávání směrem k studentovi je ten největší důvod, proč by měli lidé studovat u nás.
Výši školného mohou lidé najít na vašich webových stránkách u jednotlivých studijních oborů či kurzů. Mě ale zaujaly různé slevy, které CIE poskytuje, třeba členům IZS. Komu dalšímu?
Já jsem trochu altruisticky založený, což není v byznysu tedy úplně nejlepší, ale já to tak mám. My z každého školného každého studenta, který u nás studuje, odvádíme část peněz na Dobrého anděla, na Tifloservis pro slabozraké děti a ještě podporujeme školu v Ugandě, kde studují děti sirotci. Vždy máme skupinu od první do sedmé třídy, teď jsou ty děti ve třetí třídě. Tak jim přispíváme na vzdělání a život. Já to každému studentovi říkám. Protože s každým studentem, který se ke studiu u nás přihlásí osobně telefonuji, byť je tu ředitel na vzdělávání a studijní oddělení. S každým studentem stejně hovořím sám, protože chci vědět, co ho motivovalo ke studiu, jak chce studovat a mám osvědčené, že člověk má třeba záchvat mysli, že se teď potřebuje dovzdělat, ale neví vlastně k čemu to chce a v tom mu můžu mu poradit. Úředník třeba dělá na právním a řekne si: já tam budu ještě dva roky a pak nevím, tak nějakou diskuzí se dostaneme k tomu, že začne studovat něco jiného, než zamýšlel, něco co je více všeobjímající. Protože když si někdo vystuduje třeba DBA v rámci psychologie a psychoterapie, tak má úzkou množinu specializace. Ale když si udělá MBA – marketing, management, tak může jít do jakékoli firmy dělat vysokého manažera, protože má všeobjímající vzdělání.
Ale zpět k tomu altruismu. Ten mám nastaven jednak lidsky, ale i firemně. Takže každému studentovi tohle sděluji, že přispívá školným i na dobrou věc. Na západě je to úplně normální a my se toho také držíme po celou dobu. Jsem za to rád. A slevy na školném, abych se dostal k odpovědi na otázku, to je další věc, která se váže k mé minulosti. Mám vnitřní vztah k pracovníkům integrovaného záchranného systému, takže u nás mají pracovníci IZS 10 – 20 % slevu na studiu. Stipendium pak přiděluji i třeba matkám samoživitelkám. Nemohu nedat stipendium někomu, kdo má nějakou životní překážku. Já nejsem ten, kdo bude těm ženám další překážky vytvářet, naopak potřebuji aby to vnímaly tak, ať se v životě někam posunou. Další skupinou osob, které mají slevu na školném, jsou i senioři.
Mají i oni o studium na CIE zájem?
Obrovský zájem. Na spoustě vysokých škol mají univerzity třetího věku, kde ti senioři absolvují kurz, třeba za 2-3 roky, což je super, protože se socializují, najdou si tam nové přátele a něco se naučí. Ale odcházejí z té školy jen s certifikátem, že absolvovali ten kurz. A ten senior, když někam chodí, z toho chce mít nejen dobrý pocit, ale i třeba titul. Když se vzdělávají u nás, tak studují třeba bakaláře, nebo MBA, udělají obhajobu, skončí a už mají titul za jménem. Někdo si tím saturuje třeba i to, co v životě nestihl do tohoto věku. Specializace je u seniorských studentů jednoznačně nejčastěji informační a komunikační technologie, to je prostě obrovská past pro ně. V tomhle je vzděláváme. A slevu na školném mají senioři proto, že mám úctu ke zkušenostem, ke stáří. Z bývalé práce, jak jsem cestoval hodně po světě, jsem vypozoroval, že Evropané se obecně chovají ke starším lidem jen jako k výkonnostnímu prvku. Kdežto v zahraničí se to vnímá jinak, že ten člověk něco společnosti dal, tak já to beru tak zahraničně, proto mají u nás obrovská stipendia. Ono to teď vypadá, že vlastně nevydělávám, ale není to tak. Jen jsem v tomhle takhle nastavený, vím, že když uděláte jednu dobrou věc, tak se vám to dvakrát nebo třikrát vrátí.
Cosmopolitan Institute of Education má i své nakladatelství. Co vydává?
Máme odborné a vzdělávací nakladatelství zaměřené na vydávání titulů z oblasti managementu, leadershipu, psychologie, osobního rozvoje a aplikovaných společenských věd. Naším cílem je přinášet čtenářům a studentům praktické, inspirativní a mezinárodně relevantní publikace, které propojují akademickou odbornost s potřebami moderní praxe. Vydáváme odborné a studijní texty, monografie, e-knihy a skripta, edukační materiály pro výuku a seberozvoj a také výstupy výzkumu a publikace akademických pracovníků. Někteří studenti mají velmi kvalitní práce a chtějí si je vydat, v tom spolupracujeme se čtyřmi vysokými školami v ČR a na Slovensku. Každý vydávaný titul prochází interním recenzním řízením a redakčním zpracováním v souladu s mezinárodními standardy. Naše publikace jsou určeny nejen pro studenty CIE, ale i pro širší odbornou a profesní veřejnost.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám