Balené ledové kávy jsou oblíbeným „nakopávačem“ pozornosti řidičů a lidí na cestách. Spotřebitelský časopis dTest porovnal složení 26 ledových káv a kávových nápojů podle deklarovaného obsahu kávy, cukru, tuku a dalších ingrediencí. Množstvím cukru se ledové kávy podobají limonádám, ale celkovou energetickou hodnotu mají vyšší kvůli mléčnému tuku. Kromě povzbuzení mysli poskytuje ledová káva také vydatnou energetickou vzpruhu.
Definice ledové kávy ani kritéria pro její složení nejsou v žádném předpisu. Záleží tak jen na receptuře výrobců, kolik kávy použijí. Většina prodávaných ledových káv jsou slazené mléčné nápoje s přídavkem rozpustné kávy. Hlavní složkou většiny výrobků je opravdu mléko, proto je legislativa řadí do skupiny mléčných nápojů. Deklarovaný obsah mléka srovnávaných káv často překračoval 70 %.
Všechny srovnávané výrobky obsahovaly rozpustnou kávu, způsob jejího označení se ale lišil. „Předpisy o značení hovoří jasně – pokud nápoj v názvu obsahuje slovo káva, musí být ve složení uvedeno její množství. Nevýhodou pro spotřebitele je fakt, že není sjednocen způsob, jakým se množství kávy uvádí,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Na výrobcích jsme našli dva různé, vzájemně neporovnatelné způsoby vyjádření. Buď se uvádělo množství kávového nálevu bez informace o jeho síle, nebo množství samotného kávového extraktu, ze kterého se nálev připravuje.“ Nejkomplexněji k označení přistoupil Mr. Brown Iced Coffee-Drink, na jehož lahvičce jsou uvedeny obě informace o složení, a to 1 % kávového extraktu a 30 % kávy.
Nevýhodou deklarace použitého množství vařené kávy, odborně řečeno kávového nálevu, je, že se kupující nedozvědí, jak silnou kávu výrobce použil. „U námi porovnávaných výrobků se množství kávového nálevu pohybovalo v řádu desítek procent. Nejnižší, 13% podíl kávy, sliboval mléčný nápoj Cappuccino značky Müller. Naopak téměř neředěnou kávu ukrývala plechovka Nescafé Black Roast, kde se její obsah dostal na téměř 94 %. Kávou nešetřilo ani Nescafé Cappuccino White, kde káva představovala více než 58 % celého výrobku,“ říká Hana Hoffmannová.
Kofein funguje v těle jako stimulátor centrální nervové soustavy, dočasně potlačuje únavu a navozuje bdělost. Informace o jeho obsahu v ledových kávách však nejsou povinné. Evropská pravidla označování potravin říkají, že výrobky se slovy káva nebo čaj v názvu nemusejí obsah kofeinu deklarovat. Přesto devět obalů množství kofeinu dobrovolně prozradilo. Hodnoty se pohybovaly od 134 mg/l (Meggle Ice Coffee) až po 660 mg/l (Mr. Brown Iced Coffee-Drink). Vypitím celého balení Mr. Brown Iced Coffee-Drink povzbudí konzument svůj organizmus 218 mg kofeinu, což je téměř třikrát víc kofeinu, než obsahuje jeden šálek espressa.
Nejsladším nápojem byl Meggle Ice Coffee s rovnými 10 g/100 ml a podobně na tom bylo i sedm dalších nápojů, které ve 100 ml ukrývaly více než 9 g cukru, tedy přes dva sáčky cukru používané v kavárnách. Množství cukru v Coca Cole je pro srovnání okolo 11 g/100 ml. „Ledové kávy jsou kromě obyčejného cukru slazeny i cukrovými sirupy, nejčastěji invertním nebo karamelovým. Dobrou zprávou je, že glukózo-fruktózový ani glukózový sirup jsme ve složení žádného z výrobků uvedený nenašli,“ říká Hana Hoffmannová.
Aby výrobci naplnili představu zákazníků husté ledové kávy vyrobené ze smetany a zmrzliny, přidávají do výrobků aditiva – zahušťovadla. Z 26 testovaných výrobků dTest našel jen čtyři nezahuštěné výrobky: Nescafé Black Roast, Mr. Brown Iced Coffee-Drink, Kapucín Ledová káva a Bobík Kafíčko. Ve zbývajících 22 výrobcích se nějaké zahušťující éčko vyskytlo a někdy šlo rovnou o směs několika aditiv najednou.
Milým překvapením u porovnávaných ledových káv je absence konzervantů. Jediným výrobkem uvádějícím použití sorbanu draselného na obalu bylo krabičkové Icecoffee značky Albert quality. Podobně ojedinělé bylo i použití náhradních sladidel. Hlásil se k nim pouze jediný výrobek – Hochwald Eiskaffee Light, což je alternativa k cukrem slazené kávě téže značky. Kompletní výsledky srovnání ledových káv přineslo srpnové vydání časopisu dTest.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.