Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Středa 25. prosince 2024  |  Svátek má 1.svátek vánoční
Bez reklam

Zastrašování patří do devadesátek. Mafiánské praktiky billboardové společnosti nelze tolerovat, říká náměstek ministra vnitra

Mafiánskými praktikami nazývá náměstek ministra vnitra a v předchozím volebním období poslanec Pirátů Lukáš Kolářík, způsoby společnosti Eurobillboard. Právě ta má podél silnic nabízet reklamu na nelegálních billboardech. Lidé kolem společnosti o sobě dali vědět před několika týdny, kdy zorganizovali protest před domem aktivisty, který nelegální plochy nahlašoval na úřady. „Když jsem viděl formu toho protestu a zastrašování, musel jsem na to reagovat,“ říká náměstek ministra vnitra v dalším díle seriálu Bez servítků.

Jaká je současná právní úprava týkající se billboardů?  
Zákon o pozemních komunikacích (13/1997 Sb.) definuje v paragrafu 30 tzv. silniční ochranná pásma. Šířka ochranného pásma je 250 metrů pro dálnice a rychlostní silnice, 50 metrů pro silnice I. třídy a 15 metrů pro silnice II. a III. třídy (vzdálenost se počítá od osy vozovky, u víceproudých komunikací od osy pravého jízdního pruhu). Ochranná pásma se však nevztahují na souvisle zastavěná území.

Na sociálních sítích jste se poměrně ostře vyjádřil na účet společnosti Eurobillboard, která má být jedním z účastníků nedávného protestu v Lišově na jihu Čech, o kterém jsme informovali. Tehdy auto patřící lidem kolem billboardového byznysu, konkrétně společnosti Eurobillboard, dovezlo před dům aktivisty upozorňujícího na nelegální plochy nosič, který ho označoval za udavače. Co vás na tom nadzvedlo?
Žijeme v demokratické společnosti a každý má právo demonstrovat nebo upozorňovat na problémy, které mu vadí. Ten způsob, kterým to bylo uděláno, kdy přijelo auto před domov člověka, který nahlašuje billboardy postavené nelegálně, budil sousedy v šest ráno a pronásledoval jeho matku, tak tyhle praktiky mi přijdou jako z devadesátých let a těžce za hranou. To, když jsem viděl, tak jsem se naštval. Neskončím u jednoho facebookového příspěvku. O celou problematiku jsem se začal zajímat více a jsem překvapen, že nejde o nějaký dílčí problém s několika málo billboardy. Ten problém je obrovský a praktiky firmy Eurobilloard, které mi přetlumočili starostové z dalších měst, jsou za čárou. A nemluvím jen o zkušenostech tady z jihu Čech. Označil bych to za sebe za šmejdské praktiky, se kterými se musí něco dělat.

Celá protestní akce v Lišově trvala několik hodin a poté byla ukončena jakousi dohodou obou stran, kde měl vystupovat Oliver Fischer (jednatel Eurobillboard Group s.r.o.), starosta Lišova Jiří Švec a aktivista Tomáš Holub. Poslední jmenovaný redakci popsal , za jakých okolností měla akce skončit. „Pod nátlakem za účasti mé rozbrečené mamky, která se nyní bojí kamkoli jít, jsem Oliveru Fischerovi slíbil, že podněty přestanu posílat. Ostatně už dva měsíce jsem žádný neposlal,“ řekl. Jak na vás celá ta dohoda působí?
Myslím, že pan Fischer nečekal, jaký to vzbudí rozruch napříč republikou. Třeba i v Praze mezi lidmi, kteří se věnují právě nelegálním plochám. Každého, kdo provozuje reklamu na nelegálních plochách nejspíš netěší, že se podobné praktiky dostávají do veřejné debaty. To tito lidé nechtějí. Čím víc se o tom bude mluvit, tím více jim to bude komplikovat činnost.

Velkou diskuzi vyvolala přítomnost policie, která protestní akci přihlížela. Podle některých hlasů měla akci ukončit. Jak to vidíte vy?
Když pomineme obsah billboardu, tak to, že tam hraje hudba a někdo něco říká z megafonu, není nijak trestné. Myslím si, že pan Fischer moc dobře ví, co je přes čáru, a co ne. Nic to nemění na tom, že celý ten průběh akce považuji za něco, co má prvky mafiánských praktik, a to mi přijde za hranou. Ta závěrečná dohoda, ke které došlo, určité znaky vydírání má. Proto také apeluji na čtenáře, aby neměli obavy a pokud uvidí nelegální billboard, ať ho nahlásí.

Je to agenda, kterou hodláte probírat jako náměstek s ministrem vnitra?
Policie problematiku sleduje, ale nejde přímo o její agendu. Jen mi připravila nějaké podklady. Patří to především do agendy ministerstva dopravy, jelikož jde často o extravilán ŘSD. Sám se ale o tuhle problematiku zajímám především protože jsem Jihočech. Velmi výrazně by podobný byznys měl ovlivnit nový zákon, který bude platit od července. Ten zajistí mnohem snadnější odstraňování nelegálních ploch v ochranných pásmech. Odbourat by se měl zdlouhavý byrokratický proces, který právě těmto společnostem umožňuje vyhýbat se zodpovědnosti.

Odchod z EU? Společně jsme schopnější. Myšlenky na neutralitu jsou fantaskní, říká ministr Dvořák

Tento týden uplynul měsíc od jmenování Martina Dvořáka ministrem pro evropské záležitosti. Jak se s novou agendou sžívá, proč by mělo ministerstvo pro evropské záležitosti fungovat i po předsednictví a proč by podle něho nemělo smysl vystoupení z...

Jaká je ta plánovaná změna zákona konkrétně?
Je to velice jednoduché. Vlastník, provozovatel nebo správce komunikace si může ověřit, zda je tam plocha umístěná legálně nebo nelegálně. Pokud bude umístěna nelegálně, může ji bez jakýchkoliv složitých procesů odstranit, odvézt ho a zveřejnit, aby si pro nosič majitel dojel. Na tři měsíce ho také musí uskladnit a čekat, zda si pro něj skutečně někdo dojede. Pokud ho bude chtít vlastník, tak musí zaplatit náklady na odstranění a uskladnění. Pokud se do tří měsíců neozve, tak dochází k likvidaci zařízení.

Neměl podobný proces fungovat podle vás už dříve?
Sám nejsem úplným příznivcem legislativních změn, které míří na jeden konkrétní případ, ale v této věci je evidentní, proti čemu míří a praktiky jaké firmy chce potírat. Vzhledem k tomu, že tyhle praktiky trápí řadu měst a stojí to spoustu peněz na úřednickém aparátu, tak to kvituji. Nelegální nosiče se často vyznačují chabou konstrukcí, která může kdykoliv odlétnout do silnice nebo při nehodě může projet automobilem a vážně poranit posádku. Je potřeba dodat, že pan Fischer byl na všechno mnohokrát upozorňován, přesto náprava sjednána nebyla, navíc vyhrožuje těm, co to řeší.

Podle zjištění SeznamZpráv je ale řada firem vlastnících nelegální nosiče psána na bílé koně. Nebude to vymahatelnost komplikovat?
Myslím si, že větším problémem byl do dnešní doby zdlouhavý proces odstraňování než to, na koho jsou firmy psány. Kvůli zdlouhavému procesu jezdily firmy pro zabavené billboardy jednou za čas. To se teď změní a majitel komunikace může odstranit billboard vlastně obratem. Když se podíváme na náklady, které s tím budou spojené a potřebu neustále jezdit pro zabavené billboardy, tak podle mého celý tenhle nelegální byznys nebude dávat smysl. Nutno dodat, že ne vždy se jedná nutně o nově postavený nosič. Často jsou to i pozůstatky z minulosti, které nebyly odstraněny. Dříve mohly být legální a stát z nich regulací udělal nelegální plochy. To není ale případ Eurobillboardu, který stále dokola rozmísťuje nelegální nosiče.

Je tady několik aktivistických spolků, jako třeba Přidej se a strhni to a podobně, kdy lidé na vlastní pěst likvidují nelegální nosiče. To ale není úplně správná cesta, že?
Podobné aktivity nemohu podporovat, jelikož se většinou jedná o přestupkové chování. V mladších letech bych se k podobné iniciativě přidal, ale nyní bych chtěl varovat před podobným jednáním. Správný postup je obrátit se na vlastníka, město nebo kraj. Člověk by neměl brát podobné ohlášení jako něco, co by mu mělo být proti srsti. Dokonce si myslím, že nahlášení nelegálního billboardu, který může ohrožovat řidiče, by měl člověk považovat jako povinnost. Nikdo by také neměl mít obavy z nahlášení kvůli nějakým mafiánským praktikám.

Stejně tak je tu určitě řada obcí a měst, které by chtěly nelegální billboardy řešit, jen nemají efektivní prostředky. Třeba v Chrudimi se ale s podobnými praktikami podařilo vyrovnat, a to za pomoci krajského úřadu, který o tom rozhoduje. Tím se podařilo zbavit společnosti Eurobillboard. Podobnou oporou by měl být například pro jihočeská města také krajský úřad.

Jakým způsobem?
Rád ten trik poradím i dalším. Pokud je tam billboard nelegálně a oni vyzvou majitele k odstranění, tak v moment, kdy ho majitel billboardu přesunul na jinou část pozemku, která patří někomu jinému, začínal celý proces od začátku. To je samozřejmě velice úmorné a zdlouhavé. Právě v případě Chrudimi ale úředník konstatoval, že ani převezením nebyla výzva k odstranění splněna a prostě ho nechal zabavit a odvézt. Proto nezačínal celý proces znova. Je to jenom o odvaze úředníků a kraje. Od té doby mají od podobných praktik klid. Na druhou stranu mám pochopení pro některé úředníky, kteří takovou agendu řeší každý den a mohou být frustrováni. Nerad bych, aby to vypadalo, že jsou všichni nečinní.

Je i odpovědností samotných klientů, aby zjišťovali, zda je jejich reklama na nelegálních nosičích?
Myslím, že je to samozřejmě také odpovědnost firem, zda svými penězi chtějí podobný byznys podporovat. Je to na zvážení každé firmy, zda pro ně je podstatná cena, nebo nějaká společenská zodpovědnost. Řada firem to ale neví, protože na podobné služby mají nějakou agenturu, která to zajišťuje. Sama firma někdy nedohlédne ani na to, kde jejich reklama bude, natož u jaké společnosti nebo zda bude na legální, nebo nelegální ploše.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Piráti

Štítky Bez servítků, rozhovor, Lukáš Kolářík, billboard, Eurobillboard, Piráti, Vít Rakušan, ministerstvo vnitra

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zastrašování patří do devadesátek. Mafiánské praktiky billboardové společnosti nelze tolerovat, říká náměstek ministra vnitra  |  Bez servítků  |  Drbna  |  Liberecká Drbna - zprávy z Liberce a Libereckého kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.