Čtete text rubriky Blogy a komentáře. Jedná se názor autora, který se nemusí shodovat s postojem redakce.
Velká vlna kritiky se zvedla po některých vyjádřeních ministra školství Vladimíra Balaše, která zazněla v úterním rozhovoru pro Deník N. Balaš v něm mimo jiné prohlásil, že na školách učí nekvalitní učitelé, kteří si nezaslouží příplatky za suplování. Osočil také ředitele základních škol z hysterie a vydírání. Kantoři se teď na Balaše zlobí, že svými prohlášeními degraduje učitelské povolání. Někteří volají dokonce po jeho odchodu.
V české společnosti rezonuje jen málo věcí tak, jako když se do veřejné debaty dostane téma školství. Je to pochopitelné. Základní školou si zkrátka musí projít každý, to poté v lidech vytváří falešnou představu, že jsou odborníci na vzdělávání. Navíc je to veřejný sektor placený ze státní kasy – tedy i z kapes občanů. V debatách a komentářích pod nejrůznějšími články pak vystupují radikální kritici poměrů v českém školství, kteří by nejraději polovinu učitelů vyházeli a té druhé seškrtali plat na minimum. Za nimi – nikoli vždy proti nim – stojí většinou méně početná umírněnější skupina, ani ta ale obvykle nevidí školství jako bezchybné a hodné štědřejší státní podpory.
Rolí politiků, a především ministra školství, je mimo jiné tyto nálady ve společnosti potlačovat, ne je podporovat. A přesně to Balaš v úterý udělal. Místo toho, aby se za učitele postavil, vyslal směrem k většinové společnosti signál, že kritika učitelů je na místě. Navíc to udělal velmi arogantním způsobem a s tématem, které nadzvedne ze židle každého – peníze. Podle něj si někteří učitelé nezaslouží příplatky za suplování, část z těchto peněz by ministr chtěl věnovat na ostatní neinvestiční výdaje škol, takzvané ONIV. Jedná se například o nejrůznější učební pomůcky, nemocenské nebo pojištění pedagogů.
Balaš má sice pravdu, že školám na tyto výdaje peníze v tuto chvíli opravdu chybí, některé si dokonce i kvůli vyšším výdajům za energie nemohou dovolit třeba nákup tak základních věcí, jako je papír nebo náplně do fixů na tabuli. Na druhou stranu ale není dobrý nápad, brát tyto prostředky právě z netarifních platů pedagogů.
Balaš za svá slova vzápětí právem schytal ostrou kritiku školských odborů ale i ředitelů jednotlivých škol. Těm vadí například to, že ukázal svou neznalost poměrů v českém základním školství. Běžný učitel za normální situace (myšleno mimo covidovou pandemii) odsupluje za své nemocné kolegy třeba i šest hodin týdně. Každý, kdo někdy učil ví, že suplování opravdu není za odměnu. Vyžaduje nadstandardní přípravu, navíc pedagogům vezme hodiny k přípravě vlastních hodin. I proto jim za suplované hodiny právem náleží odměna.
Je pravda, že ve školství nyní peníze chybí. Brát ale prostředky z platů učitelů je zásadní chyba. Pokud je dlouhodobý problém českého školství to, že v něm chybí kvalitní učitelé, jak se podle všeho minstr i veřejnost domnívá, měli by se vrcholní politici spíše snažit do něj přitáhnout perspektivní lidi. Jejich cílem by mělo být například oslovení mladších generací. Mladí lidé totiž často po vystudování pedagogických fakult zamíří do soukromého sektoru, kde dostanou více zaplaceno. A tím, že učitelům stát vezme část peněz, určitě ke zlepšení situace v následující letech nedojde.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.