úterý 12. listopadu 2019 Benedikt

Zboží z podvodných SMS zpráv nepřebírejte ani neplaťte, radí Evropské spotřebitelské centrum

Stovky lidí, především vyššího věku, se tento týden staly terčem klamavých SMS zpráv, které se z nich pod záminkou doručení objednaného zboží snaží vytáhnout stovky až tisíce korun. Zboží podle Evropského spotřebitelského centra nemají lidé přebírat ani platit.

V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1 580 korun a podruhé třeba náplasti za 2 500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci. Jen dopoledne se na centrum a poradenskou linku ČOI obrátilo více než třicet lidí s otázkou, co mají v této situaci dělat.

Zprávy jsou přitom vždy stejné: „Vazeny zakazniku, Vase zasilka s (název zboží) byla odeslana a behem nekolika dni bude dorucena (nazev spolecnosti). Pripravte si castku (výše částky) Kc pro dorucovatele. Hezky den!“

Podle některých zákazníků si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety. SMS zpráva ale není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele, a tak jsou zmatení. Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku. Tato skupina spotřebitelů patří mezi nejzranitelnější – hrozí tedy, že by mohli doručené zboží převzít a zaplatit. Proto jsme považovali za nutné informovat média a veřejnost co nejdříve,“ vysvětluje Ondřej Tichota.

Na polskou logistickou společnosti přitom centrum eviduje i jiné stížnosti. Od spotřebitelů nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrátila jim peníze. Při mimosoudním řešení těchto sporů má ale sto procentní úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko. Těm se zatím společnost nepodařilo kontaktovat s žádostí o vysvětlení odeslaným SMS zprávám.

Evropské spotřebitelské centrum doporučuje zboží nepřebírat a neplatit. Pokud zboží přeci jen přijde a spotřebitel ho náhodou převezme, ale nezaplatí, pak má prodávající povinnost zpětného sběru u spotřebitele. Není tedy případně potřeba zasílat nevyžádané zboží zpět.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky podvod, peníze, sms, Evropské spotřebitelské centrum, ČOI

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.