Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR včera schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele. Její součástí je mimo jiné úprava ustanovení, které ošetřuje způsob komunikace obchodníků se spotřebiteli. Navržený zákaz užívání drahých modrých a bílých linek prošel ve znění, které nedostatečně chrání spotřebitele.
„Schválené ustanovení hovoří pouze o běžné ceně hovoru, ovšem už nevysvětluje, co se jí rozumí. Bohužel tudíž podle našeho názoru neochrání spolehlivě spotřebitele před používáním drahých zákaznických linek, a navíc nemusí být v souladu s evropskou legislativou,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Evropská směrnice garantuje spotřebiteli ochranu před všemi typy telefonních linek, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba. Tedy i před modrými a bílými linkami. Český zákon o ochraně spotřebitele v současné podobě výslovně zakazuje prodávajícímu v souvislosti s uzavřenou smlouvou používat při komunikaci se zákazníkem pouze takzvané devítistovky. Nově schválené znění nabízí sice zdánlivě jednoduchou formulaci, která by však mohla způsobit interpretační problémy a stav právní nejistoty. Musela by totiž existovat ještě jedna norma, která by ukládala, kolik a jak se má za bílé a modré linky účtovat.
„Vyzvali jsme před jednáním sněmovny poslance a poslankyně k podpoře návrhu, který společnostem výslovně zakazoval užívání modrých i bílých linek při komunikaci se spotřebiteli, pokud se řešená záležitost týká uzavřené smlouvy. Bohužel ustanovení v této podobě nebylo schváleno. Obrátíme se na Senát Parlamentu ČR a pokusíme se situaci zvrátit. Zvažujeme také, že se obrátíme na Evropskou komisi s návrhem na prošetření nedostatečné implementace evropských předpisů,“ říká Lukáš Zelený.
Řada společností, jako jsou mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci, banky, pojišťovny i obchody, používá pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky. Ceny za tyto hovory jsou významně vyšší než při volání na běžnou pevnou linku, u jednotlivých operátorů se liší a obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.