Aktuálně

V Pihelu boural mladík s čerstvým řidičákem. Bilance: 8 zraněných, 2 těžce více...

Naivní divadlo uvede v sobotu novou inscenaci Vánoce aneb Příběh narození více...

Liberecký kraj letos Ještěd koupit nestihne více...

Poslanci nepodpořili jasný zákaz drahých osmičkových linek

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR včera schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele. Její součástí je mimo jiné úprava ustanovení, které ošetřuje způsob komunikace obchodníků se spotřebiteli. Navržený zákaz užívání drahých modrých a bílých linek prošel ve znění, které nedostatečně chrání spotřebitele.

„Schválené ustanovení hovoří pouze o běžné ceně hovoru, ovšem už nevysvětluje, co se jí rozumí. Bohužel tudíž podle našeho názoru neochrání spolehlivě spotřebitele před používáním drahých zákaznických linek, a navíc nemusí být v souladu s evropskou legislativou,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Evropská směrnice garantuje spotřebiteli ochranu před všemi typy telefonních linek, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba. Tedy i před modrými a bílými linkami. Český zákon o ochraně spotřebitele v současné podobě výslovně zakazuje prodávajícímu v souvislosti s uzavřenou smlouvou používat při komunikaci se zákazníkem pouze takzvané devítistovky. Nově schválené znění nabízí sice zdánlivě jednoduchou formulaci, která by však mohla způsobit interpretační problémy a stav právní nejistoty. Musela by totiž existovat ještě jedna norma, která by ukládala, kolik a jak se má za bílé a modré linky účtovat.

„Vyzvali jsme před jednáním sněmovny poslance a poslankyně k podpoře návrhu, který společnostem výslovně zakazoval užívání modrých i bílých linek při komunikaci se spotřebiteli, pokud se řešená záležitost týká uzavřené smlouvy. Bohužel ustanovení v této podobě nebylo schváleno. Obrátíme se na Senát Parlamentu ČR a pokusíme se situaci zvrátit. Zvažujeme také, že se obrátíme na Evropskou komisi s návrhem na prošetření nedostatečné implementace evropských předpisů,“ říká Lukáš Zelený.

Řada společností, jako jsou mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci, banky, pojišťovny i obchody, používá pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky. Ceny za tyto hovory jsou významně vyšší než při volání na běžnou pevnou linku, u jednotlivých operátorů se liší a obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání.

Tisková zpráva

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky spotřebitel, Poslanecká sněmovna ČR, DTest, Evropská komise, Parlament České republiky, Senát Parlamentu ČR, Česko

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.

Pošli tip na kulturní akci

Publikace zaslané kulturní či sportovní akce není garantována a vždy o publikaci rozhoduje redakce.
Zasláním tipu do redakce zároveň deklaruji, že mám svolení s užitím fotografie.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Odesláním formuláře souhlasím s obchodními podmínkami, etickým kodexem a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.