čtvrtek 21. listopadu 2019 Albert

Dodržování zákona jako odměna za věrnost

Zákaznickými kartami se pomalu plní peněženky většiny spotřebitelů. Výměnou za poskytnutí osobních a kontaktních údajů zákazníci získávají různé výhody, především to bývají slevy na zboží a služby. Společnost Electro World spustila počátkem října reklamní kampaň slibující držitelům její věrnostní karty urychlené a bezplatné řešení reklamací. To je však její povinností ze zákona.

Jedním z benefitů členství v programu Věrnostní karta společnosti Electro World má být okamžitá výměna zboží v hodnotě od 2 Kč do 1 000 Kč, u kterého se během záruční doby projeví vada.

„Zákon ovšem platí pro všechny stejně. Zákazníci stojící mimo členský program se mohou dožadovat v rámci reklamace okamžité výměny zboží za stejných podmínek jako členové. Prodejce je povinen v těchto případech postupovat stejně. Rozdílným zacházením při plnění svých povinností jinak porušuje zákon,“ komentuje domnělou výhodu Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Přestane-li výrobek fungovat, znamená to pro jeho majitele zanést jej na reklamaci a obejít se bez něj až celých třicet dnů, kterými zákon limituje posouzení a odstranění vady. Zákon o ochraně spotřebitele ovšem od obchodníků očekává rozhodnutí o reklamaci ihned, ve složitých případech do 3 pracovních dnů, a stejně tak vyžaduje co nejrychlejší vyřízení reklamace. Obchodníci omlouvají dlouhá reklamační řízení tím, že oprávněnost reklamace musí posoudit odborný servis, který se vždy primárně bude snažit výrobek opravit. Právo spotřebitele na dodání nové věci odsouvají až na druhou kolej a ani tak se to neobejde bez odborného vyjádření, zda o záruční vadu jde, nebo nikoli.

Pokud bude vadná rychlovarná konvice za pár set korun, kterou se rozhodně nevyplatí opravovat, držitelé věrnostní karty společnosti Electro World na tom vydělají. Odnesou si z prodejny ihned novou, kdežto ti, kdo kartu nemají, si na výměnu budou muset počkat.

I prezentovaná výhoda v podobě okamžité výměny má však háček. Ačkoliv se v televizní reklamě zdůrazňuje okamžité poskytnutí nové bezvadné věci, Electro World s.r.o. si vyhrazuje v podrobnějších obchodních podmínkách právo předat výrobek servisu za účelem posouzení vady. To může trvat i několik dnů, takže se čekání vyhnout nemusíte. Výměna je pak vázána až na písemné potvrzení vady servisem. Navíc vám mohou nabídnout jinou věc, než kterou jste si koupili.

„Před rokem a půl jsme upozorňovali na podobný problém u produktu „Okamžitá výměna“ společnosti Electro World. Šlo o placenou službu spočívající v okamžitém vyřízení reklamace výměnou za nové zboží, pokud se u toho předešlého projevila během záruční doby vada. Dnes na místo placené služby je okamžitá výměna jedním z benefitů členství v programu Věrnostní karta. V obou případech platí, že jako výhoda se zde prezentuje něco, co je povinností obchodníka ze zákona,“ říká Lukáš Zelený.

Tisková zpráva | Foto Futurum Ostrava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.