pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

Kolik spánku potřebujeme a jak zvýšit jeho kvalitu

Jako malé děti nás ke spánku museli občas nutit, teď když bychom si naopak rádi dali odpoledního šlofíka a ráno spali skoro do oběda, nám to bohužel nedostatek času nedovolí. Kolik spánku je potřeba, abychom se cítili dobře a jak si spánek zkvalitnit co nejvíce?

Prospíme až třetinu svého života. Průměrná doba spánku se rok od roku ale zkracuje. Nyní je to 7 – 8 hodin denně. Přesto se o hodiny spánku rádi okrádáme. Objevují se dokonce názory, že spánek je ztrátou času, a že úspěšní lidé nespí. Je sice pravda, že ve spánku si člověk vlastně vůbec neodpočine, jak se domnívá.

Ve spánku probíhají stále stejné procesy jako přes den, jen méně důležité. Přesto však není dokázáno, že ho vůbec nepotřebujeme. U lidí s nedostatkem spánku se zhoršuje soustředěnost a psychomotorické funkce. Lidé s nedostatkem spánku mohou být dokonce náchylnější k nemocem a obezitě.

Přesto však průměrná doba spánku je individuální podle každého jedince. Většinou záleží na věku. Batolata potřebují spát 18 – 20 hodin denně. Dítě předškolního věku 12 hodin a dospívající 8 hodin. V dospělosti už se lidé dělí na větší a menší spáče. Senioři pak spí nejméně. Je také dokázáno, že pokud se vyspíme o 2 – 3 hodině méně, než potřebujeme, můžeme se ráno cítit jako po flámu a během dne jsme pak unavení, méně aktivní a dokonce podráždění, že nám může vadit i pouhá blízkost našeho partnera.  Proto si najděte dostatek času na spánek, abyste zlepšili svou kondici, duševní pohodu a prodloužili si život.

Důležitá je také kvalita. Můžeme spát 10 hodin denně, ale pokud se nám dobře neleží, ve spánku nás stále něco ruší, můžeme ve výsledku být stejně unavení, jako bychom v noci vůbec nespali. Proto je i důležitá jeho kvalita. Pro kvalitní spánek je tedy důležitá jeho pravidelnost. Snažte se chodit spát každý den ve stejnou dobu. Se vstáváním by to mělo být stejně.

Prostředí, ve kterém spíte, by mělo být tiché a zatemněné. Teplota v místnosti by se měla pohybovat mezi 18° - 20°C a před spaním se nebojte pořádně vyvětrat. Postel nevyužívejte k jiným aktivitám, než ke spánku. Neměli bychom v ní pracovat, jíst, koukat na televizi ani si číst.

Před spaním nepijte kávu, čaj ani jiné povzbudivé nápoje. Vyhněte se těžkým jídlům a celkově jakému kolik jídlu těsně před spaním. Poslední jídlo se doporučuje maximálně 2  - 3 hodiny před spaním.

Dále pak velkou roli hraje vaše psychika. Snažte se před spaním neřešit závažné věci, které vás stresují. Uvolněte se čtením, poslechem hudby nebo si pusťte dobrý film. Stres a obavy také zmírníte pravidelnou fyzickou aktivitou. Necvičte však přímo před spaním. Na škodu ovšem není krátká večerní procházka. A snažte se pravidelně během dne relaxovat, nenuťte se do činností, která vás nebaví.

A jak to máte se spánkem vy?

Napsala Liberecká Drbna

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.