Našli jste pod stromečkem o dvě čísla větší kalhoty, dvě stejné peněženky nebo jiný dárek, který máte už třeba od minulých vánoc? Nezoufejte a čtěte dál. Většina prodejců nabízí možnost výměny nebo dokonce vrácení nevhodných dárků. Jen musíte vědět jak na to.
V žádném případě u vánočního stromečku nepodléhejte euforii a nelikvidujte cedulky, krabice a jiné obaly od dárku. Pokud prodejce nabízí výměnu nebo vrácení, což mimochodem není jeho povinností, musí být dárek nepoškozený, nejlépe nerozbalený a v původním obalu. Na oblečení by stále měly být připevněny původní visačky.
U vánočních dárků může být problém s účtenkou. Tu buď dárce nemusí mít nebo o ni obdarovaný nechce žádat. Řada obchodních řetězců proto u koncernových výrobků nevyžaduje účtenku. Na to ale nespoléhejte a raději si ji obstarejte.
Jak už jsme zmínili, výměna nebo vrácení není samozřejmostí. „Jedná se o nadstandardní službu, prodejce si tedy sám stanoví podmínky, zejména dobu pro vrácení či formu výměny. Často není možné například vrácení hotovosti, namísto toho dostane zákazník časově omezenou poukázku na další nákup,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny časopisu dTest.
Trošku jiná pravidla platí při nákupu na internetu, kde čtrnáctidenní lhůtu pro odstoupení od smlouvy zaručuje zákon. Výhodu tak mají ti, kteří objednávají dárky na poslední chvíli. „Je třeba pamatovat na to, že odstoupení od smlouvy musí být ve čtrnáctidenní lhůtě obchodníkovi doručeno, nestačí zboží pouze odeslat,“ upozorňuje Lukáš Zelený. „Někteří internetoví prodejci tuto lhůtu dokonce prodlužují, doporučujeme proto nahlédnout do obchodních podmínek,“ upřesňuje Zelený.
Podle sdružení dTest můžete také požadovat vrácení poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke kupujícímu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.