Informacím o novém občanském zákoníku nešlo před koncem loňského roku uniknout. Přesto skoro dva měsíce poté, co zákoník vstoupil v účinnost, existuje řada e-shopů, které změnu neregistrují a obchodní podmínky podřizují zrušenému zákonu.
Výsledky průzkumu, který dTest provedl ve 40 e-shopech, jsou šokující. 17 kontrolovaných prodejců ve svých obchodních podmínkách odkazuje na starou právní úpravu. „Čekali jsme problémy s výkladem zákona, to je přirozené při takto rozsáhlé změně úpravy. Ale úplné ignorování jeho existence téměř polovinou prodejců je zarážející,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu. A dodává: „Úprava obchodních podmínek o prodávajícím mnohé vypoví. Těžko lze očekávat správné řešení spotřebitelských nároků od prodejce, který ani neví, jakým zákonem se má řídit.“
Do průzkumu byly zařazeny e-shopy s elektronikou, které znají poradci dTestu z dotazů či stížností spotřebitelů na poradenské lince. „Většina velkých hráčů změny reflektovala a podmínky upravila, přesto se mezi nimi najdou výjimky. V nevýhodě jsou malí prodejci bez právního zázemí,“ hodnotí Borovička a doplňuje: „Obchodníci dost riskují, protože porušují informační povinnost ze zákona o ochraně spotřebitele, za což mohou dostat řádově až milionové pokuty.“ V prvních měsících účinnosti nového občanského zákoníku lze očekávat jistou schovívavost České obchodní inspekce, ale prodejci by měli mít alespoň snahu novou úpravu implementovat.
dTest nabízí podnikatelům v této věci pomoc. Na svých webových stránkách zveřejnil vzorové reklamační řády a poskytuje certifikaci souladu obchodních podmínek se zákonem. „Většina úprav nezabere moc času. Pokud se tomu obchodník věnuje, najde dost informací, jak mají obchodní podmínky vypadat, případně mu můžeme i pomoci,“ uzavírá Borovička.
Napsala redakce
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.